Sign in to follow this  
Guest Sir Juzzi

Amorphis

235 posts in this topic

Guest Visko

Oi, julkaisupäivä jo tiedossa. 8) Minulle Eclipse on yksi parhaista levyistä ikinä. Tutustuin bändiin oikeastaan vasta sen julkaisun myötä, ja jälkikäteen on vanhemmasta tuotannosta tullut hankittua Tales from the Thousand Lakes, Elegy ja Far from the Sun. Näistä Tales miellyttää ehdottomasti eniten, mutta ei sekään sytytä likimainkaan Eclipsen lailla. Siispä uutukaista odotellaan kyllä innolla.

Ei ole tuo Kalevala niin hyvin hallussa, että osaisin tuon biisilistan perusteella heti päätellä, mistä tarinasta on kyse. Ettei vain olisi lieto Lemminkäinen kyseessä, ainakin joiltain osin, mene tiedä... Vai Sampoko... Hmm. (Pitääkö tässä nyt ihan Kalevala kaivaa esiin. :[:lol: )
Myönnettävä on, että itse en olisi tajunnut Kullervonkaan tarinaa biisilistasta sen enempää kuin itse teksteistäkään. Itse asiassa en vieläkään osaa yhdistää Kullervoon kuin Same Fleshin, josko minulle on ylipäänsä koko tarinasta tuttu lähinnä se sisko-episodi ja kivi leivässä. Jos Silent Watersista nyt pitäisi jotain arvata, heittäisin minäkin veikkauksen Lemminkäisestä. Eikös se Louhen hommissa jonkun joutsenenkin listi, ja sitten liruu palasina Tuonen joessa... Pitäisi kai joskus lukea Kalevala. :P

Oho, kuinkas sitä onkin jo noin paljon tapahtunut. 8) Kyllä se Kalevala pitäisi varmaan joskus lukea ihan rauhassa ajan kanssa. Sitten voisi vähän selkeentyä jotkin jutut. Hienoa, että biisilistakin on jo "olemassa", vaikka eipä ne kerro itse sävellyksistä juuri mitään (eikä välttämättä sanoistakaan ja ainahan voi spekuloida ;)). Nyt vaan odottelemaan sitten julkaisupäivää...

Minullakin on jo tuo Am Universum, on muutes pahuksen hyvä levy! :) Olin todellakin, että "wau!". Upea levy se tosiaankin on ja mukava sitä on kuunnella.

Guest Sir Juzzi

Lemminkäisen tarinalta tuo minustakin vaikuttaisi, jo ensimmäistenkin biisien nimien perusteella. Lemminkäinenhän se oli Kalevalan uhoaja ja riidanhaastaja.

Nyt pitäisi sitten jaksaa odotella.

Guest Brigitte
...

Myönnettävä on, että itse en olisi tajunnut Kullervonkaan tarinaa biisilistasta sen enempää kuin itse teksteistäkään. Itse asiassa en vieläkään osaa yhdistää Kullervoon kuin Same Fleshin, josko minulle on ylipäänsä koko tarinasta tuttu lähinnä se sisko-episodi ja kivi leivässä. Jos Silent Watersista nyt pitäisi jotain arvata, heittäisin minäkin veikkauksen Lemminkäisestä. Eikös se Louhen hommissa jonkun joutsenenkin listi, ja sitten liruu palasina Tuonen joessa... Pitäisi kai joskus lukea Kalevala. :P

Löysin tässä muuten juuri Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kalevalaa koskevat verkkosivut, joilla on paitsi ne runot myös suorasanaiset tiivistelmät runojen olennaisimmasta tarinasisällöstä. Huomasin, etten minä nyt ihan vallan väärin niitä olennaisia kohtia muistanut... Esim. "House of Sleep" sinkun "b-puolena" oleva "Stone Woman" viittaa selvästi tarinaan siitä, kuinka Ilmarinen takoi Kullervon koston vuoksi kuolleen vaimonsa tilalle naisen kullasta. (Korea oli uusi rouva mutta kolean puoleinen... :D) Mutta tässäpä siis kiinnostuneille "pikakelauksella" Kullervon tarina...

» Click to show Spoiler - click again to hide... «
Runot 31-34

Untamo ja Kalervo riitaantuvat ja Kalervon suvusta jää poika, Kullervo. Yliluonnollisilla voimillaan tämä pilaa kaikki hänelle määrätyt työt. Untamo myy pojan orjaksi Ilmariselle. Ilmarisen emäntä lähettää Kullervon paimeneksi ja ilkeyksissään leipoo kiven eväsleipään. Kullervo rikkoo veitsensä kiveen. Kostoksi hän ajaa lehmät suohon ja pedot karjana kotiin. Lypsylle ryhtyvä emäntä raadellaan kuoliaaksi. Kullervo pakenee. Hän löytää metsästä vanhempansa, mutta kuulee sisarensa kadonneen.

Runot 35-36

Isä lähettää Kullervon veronmaksumatkalle. Paluumatkalla tämä tietämättään viettelee sisarensa. Asian selvittyä sisar hukuttautuu koskeen. Kullervo lähtee kostoretkelle. Surmattuaan Untamon väen hän palaa kotiin, mutta tapaa kotiväkensä kuolleina. Kullervo surmaa itsensä.

Runo 37

Ilmarinen suree kuollutta vaimoaan ja takoo itselleen naisen kullasta. Kultaneito on kuitenkin kylmä. Väinämöinen varoittaa nuorisoa kumartamasta kullalle.

Suurella mielenkiinnolla jään odottamaan uutta levyä!

EDIT: Noille Amorphiksen verkkosivuille oli tällä välin ilmaantunut muuten myös uuden "Silent Waters" -sinkun kansikuvakin. Hienolta näyttää!

Edited by Brigitte

^ Melkein henkeä haukoin, kun on niin upea kansi! Tosi hieno. Toivottavasti kappale on yhtä hyvä. :D

Olikos siitä jo jossain maininta että viimeksi Tavastialla soittivat yhden uuden biisin joka kuulosti kyllä taas kerran aivan mahtavalta? Ja kyllähän se uusi levy kertoo Lemminkäisen tarinan. Syyskuussa tulee levy, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Guest Blessed

Silent Watersin kansi näyttää aivan upealta yksinkertaisuudessaan. Jäin tuijottelemaan hetkeksi haltioituneena.

Uutta lättyä kovasti odotellessa, laatulinjan jatkumista en epäile yhtään. Kappaleiden nimistäkin sai jo jonkinlaista visiota tulevasta ja kyllähän noista alkoi hiukan jo tarinanpätkiä mielessä rullata.

Guest Sir Juzzi

Ainakin on Amorphiksen näköinen kansi. Pitkäsoiton kansikuvaa odotellessa, se kun oli Eclipsen tapauksessakin vielä paremman näköinen kuin sinkun kansi.

Guest Brigitte

Amorphiksen 27.6. ilmestyvältä Silent Waters -singleltä on muuten kuultavissa lyhykäiset samplet Nuclear Blastin MusicShopissa. Kohtahan tuo sinkku jo ilmestyykin, mutta saahan näistä jo erittäin hyvää esimakua!

(Ja nyt hippu tekniikkaa... Tämä voi tietysti olla kaikille muille itsestäänselvyys, mutta jos ei, niin: Itse ensin tovin ihmettelin noiden samplien kanssa Martti Servon laulun sanoin, että "mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu" kun ei mitään tapahtunut, vaikka kuinka sitä "play"-nuolinäppäintä painoin. Ratkaisu: Avasin ensin itse valmiiksi koneelleni Windows MediaPlayerin ja vasta sitten painoin samplen "play"-nappia, niin johan alkoi soida...)

___

Päätin sitten muuten elää "vaarallisesti" (no pikemminkin tuhlaavaisesti) ja vastoin suosituksianne hankin kuin hankinkin sen Far from the Sun -levyn. Eivätkä ne rahat (7,90) hukkaan menneet! Ei se levy nyt niin umpikehno ole kuin joistain kommenteista voisi päätellä. God of Deception esimerkiksi on oikein tarttuva ja eräätkin raidat olisivat menneet esim. jollain Pink Floydin levyllä ihan täydestä (ja tämä siis hyvällä sanottuna, ei ilkeilymielessä, toim. huom.). Ymmärrän tosin hyvin, että "hevandereiden ja metallurgien" makuun levy ei tosiaankaan ole.

Mutta sittemminhän on meno taas muuttunut raskaammaksi ja todellakin Eclipse Far From The Sun... :D Ja kenties Silent Waters even further...

Tuosta (todellakin, paljon parjatusta)FFTS-levystä sanon vielä sekä oman mielipiteeni että (juu, ihan lehdestä luetun) bändin kommentin:

Itse en näe levyssä mitään vikaa, hyviä biisejä, ja olkoonkin että soundi on vähän tukkoinen ja kummallinen, niin kyllä minä siitä pidän, niinkuin kaikesta soundista mihin Hiili on kätensä laittanut. Bändi itse kommentoi levyä näin:

Siihen aikaan oli tosi väsyneet fiilarit, ei ollut varmuutta mistään, bändin kemioista (eli Pasin väsymyksestä) eikä myöskään siitä kuka levyn julkaisee. Se heijastui sitten jotenkin biisimateriaaliinkin!!

Uuden levyn takana on taas sama kopla kuin Eclipselläkin, joten ei sieltä voi tulla paskaa levyä. Tavastian keikkaa odotan kovasti myös, lippuja muuten kannattaa kysellä sitten viimeistään elokuun puolivälissä.

Guest Savior
Amorphiksen 27.6. ilmestyvältä Silent Waters -singleltä on muuten kuultavissa lyhykäiset samplet Nuclear Blastin MusicShopissa. Kohtahan tuo sinkku jo ilmestyykin, mutta saahan näistä jo erittäin hyvää esimakua!

Höh. Silent Waters kuulostaa melkein Eclipseltä pois heitetyltä ylijäämäkipaleelta. Enempää en kuuntele, vaan ostan sitten koko levyn kerralla. Uskon kuitenkin että hyvää settiä on suurin osa, sinkku nyt on aina joku löysäily. :)

Päätin sitten muuten elää "vaarallisesti" (no pikemminkin tuhlaavaisesti) ja vastoin suosituksianne hankin kuin hankinkin sen Far from the Sun -levyn. Ei se levy nyt niin umpikehno ole kuin joistain kommenteista voisi päätellä. God of Deception esimerkiksi on oikein tarttuva ja eräätkin raidat olisivat menneet esim. jollain Pink Floydin levyllä ihan täydestä (ja tämä siis hyvällä sanottuna, ei ilkeilymielessä, toim. huom.). Ymmärrän tosin hyvin, että "hevandereiden ja metallurgien" makuun levy ei tosiaankaan ole.

Päinvastoin. Kun siinä on just se ongelma että hyvään fiilistelyyn on pitänyt väkisin heittää vahvarit särölle. Joku My Kantele-meininki olisi toiminut paremmin. Ja jos johonkin kevyempään musiikkiin Amorphista pitää verrata niin IMO se on tuo legendaarinen Kingston Wall. Sieltä näyttäis aika iso osa vaikutteista tulevan. Mikäs siinä, KW on paras. :W: No melkein ainakin.

Edited by Savior

Guest Brigitte

^ Noiden samplien "ongelma" on kyllä juuri siinä, että niistä saa kovin suppean käsityksen jostakin biisistä. Ja yhden biisin perusteella kokonaisesta albumista jne. ;)

___

Tuo Kingston Wall voi olla hyväkin vertauskohta, mutta kun itse en tunne kyseistä legendaa kuin juuri ja juuri nimeltä :I niin ei siihen voi paljon vertailla. Siksi tulee rinnastuksia tehtyä tuohon ulkomaan legendaan Pink Floydiin, jonka tuotantoa sentään omistan useamman albumillisen, vaikka aloittivatkin paljon ennen kuin meikäläinen oli edes syntynyt. 8)

Uskalsin kuunnella noita sampleja ja eiväthän ne edes niin pahalta kuullostaneet. Muttamutta, tuohan oli vasta pieni pala kappaletta ja vielä pienempi pala koko levyä. :)

Vieläkin jaksan ihailla sinkun kansia, en tiedä, mikä niissä vetoaa.

Edited by Naminé

Guest Visko

Ja näkyy julkistetun albuminkin kansi; *klik*

Hemmetin tyylikäs, vaikka pidän ehkä kuitenkin sinkun taiteesta enemmän. Tuonen joutsen, ilmeisesti, mutta eikös se yleensä kuvata laulujoutsenena..? No, onhan tuo kuvauksellisempi, vaikka epäisänmaallista ehkä onkin sanoa.:) (Tähän sopisi tietysti puujalkavitsi jo yhdestä laulavasta joutsenesta, mutta...)

On kyllä pirun hienot kannet, niinku Amorphiksen melkein kaikissa levyissä on. Sinkun kansi on tosin hienompi. Eclipsen kannet on ehkä yhdet hienoimmista kansista ikinä, ja myöskin ihan loistava levy. Toivottavasti tulee olemaan vähintäänkin yhtä hyvä levy tämä Silent Waters.

:o Tajusin vasta nyt, että tuo sinkkuhan julkaistaan ihan kohta, reilu viikko.

Pyöräytin aamun ratoksi Elegyn läpi pitkästä aikaa, ja sehän nosti (taas kerran) karvat pystyyn, kun en ole sitä tosiaan aikoihin kuunnellut. Tuo levy vaati minulla kaikista eniten sisäänpääsyä silloin aikoinaan.

Ja yksi asia on muuten aika veikeä: Amorphis tarkoittaa jotain asiaa jolla ei ole selkeää muotoa. Mikäli olette panneet merkille, niin bändi ei vielä kertaakaan ole tehnyt kahta kertaa levyä samalla miehistöllä :)

Uutta levyä en ole todellakaan halukas kuulemaan ennen julkaisua. Sinkun olen tietenkin jo kuullut, mutta en sitäkään ostanut vaan kuulin radiosta.

Sinkullahan on siis yksi biisi+siitä edit, ja sitten bonuksena sama biisi kuin tulevan levyn digipakin bonus, joten hommaan tietysti digipakin.

Guest Sir Juzzi
Ja yksi asia on muuten aika veikeä: Amorphis tarkoittaa jotain asiaa jolla ei ole selkeää muotoa. Mikäli olette panneet merkille, niin bändi ei vielä kertaakaan ole tehnyt kahta kertaa levyä samalla miehistöllä :)

Kuka niiltä nyt on lähtenyt?

No höh, sanoin vähän hassusti: Nyt tuo Eclipseä seuraava 28.9 ilmestyvä levy on ensimmäinen jossa soittaa täsmälleen sama kokoonpano kuin edellisellä levyllä. Mutta ajatelkaa oikeasti että bändin kaari on mennyt näin:

Karelian Isthmus-Tales: Kasper soitti Talesilla, mutta ei vielä Karelianilla

Tales-Elegy: Kasper ja Snoopy lähtivät, Pekka Kasari rumpuihin, Rantala koskettimiin.

Elegy-Tuonela: Rantala ja Laine lähtivät, Kallio soitti levyllä synat sessiomiehenä ja Etelävuori basson.

Tuonela-Am Universum: Kallio viralliseksi jäseneksi :)

Am Universum-Far from the Sun: Kasari pois, Snoopy tilalle rumpuihin.

Eclipse: Koskinen pois, muuten sama kuin edellisellä :)

Saapi nähdä koska tuo tuleva Tavastian keikka menee loppuun, lippuja on jo nyt mennyt aika paljon, vaikka keikka on 1.9 lauantaina. Onneksi ennakoin tilanteen ja voin olla lippuineni rauhassa.

Guest Brigitte

Silent Waters -sinkku on nyt ollut kuultavana parisen viikkoa, mitäs olette pitäneet? Itse nimikappale on mahdollista kuunnella Amorphiksen MySpace-sivuillakin, tämä tiedoksi teille, joille ei ole vielä biisi tutuksi tullut. Sinkun b-puoli Sign oli myös tuolla kuultavana vähän aikaa, mutta ei enää. Sen on korvannut yksi lempibiiseistäni Shatters Within. :heart:

Minulle kyllä erityisesti Silent Waters upposi hyvin, vaikka epäilenpä, että se onkin ns. kevyemmästä ja helpoimmasta päästä levyn raitoja. Sign on ihan kelpo biisi (örinöineenkin) eikä se silti päässyt levylle, joten voisi kuvitella, että vahva levy on tulossa.

Guest Blessed

Tulihan tuo heti pian ilmestyttyään ostettua ja jonkin verran on kuunneltu. Nimikkobiisi ei pahemmin uusia tuntemuksia herättänyt, aikalailla Eclipseähän se on. Ei mitenkään huono veisu, toimii livenäkin, mutta odotukset (melko kovatkin) ovat kyllä vasta kokonaisella pitkäsoitolla. Singlebiisi kun on aina singlebiisi.

Hankinpa juuri Silent Watersin, on nyt tullut kuunneltua se muutaman kerran läpi. Hyvältähän se kuullostaa. Silent Watersista pidin enemmän kuin Signistä, mutta sitäpä osasikin odottaa. SW:n alku on kivan kuuloinen ja ihan hyvinhän se lähtee siitä rullaamaan. Sign on myös ihan hyvä, mutta - kuten jo todettu - ei yhtä hyvä kuin Silent Waters. Levyä odotellessa...

Guest Marikken

Mulle Amorphis on aivan älyttömän rakas bändi.

Parhaat biisit tällä hetkellä:

Brother Moon

The Smoke

House of sleep

Niillä on muitakin ansioita kun vaan hyvät biisit.

Joutsen on aivan ihana ihminen ja tekee mahtavaa työtä nuorten

parissa. Tuli meikäläisellekin heti avuksi omakustanne sinkkuni kanssa.

Jätkä vetää mun taustat ja on ihanan kuulosta.

Että eipä ole noussut julkisuus päähän siinä porukassa.

Guest Savior

No nyt se Silent waters -sinkkupiisi alkoi kuulostaa täydelliseltä. Meikä kyllä tykkää Esan soitosta ja sovitusideoista kuin pyöräilijä dopingista.

Amorphiksen E-Card tuli tänään, ja tuolla mm. voi kuunnella sampleja noista tulevista. Ja voi jumankekka minkä kuulosta! 8) Jos mahollista, niin vielä parempi levy kun Eclipse tulossa. Rokrok, julkaisuunkin vajaa kuukausi.

Guest *Dairinn*

Eilinen Amorphiksen keikka tuli Ankassa todistettua japsifanien keskeltä tosin, valitettavasti. Mutta ei voi muuta kun kehua ja muistella hyvällä fiiliksellä. Kuumahan siellä helteessä oli, mutta pakko oli silti riehua. :P En ole hirveän kauaa Amorphista kuunnellut mutta viimeistään eilen varmistu että uusi levy löytää tiensä meikäläisen hyllyyn, täytyy vanhempiakin varmaan ruveta metsästämään. :)