Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Blessed

Sonata Arctica

201 posts in this topic

Hieman ihmettelin, kun ei yhtyeelle ollut vielä topicia perustettu (onhan täällä omansa jo CoB:llekin), kuitenkin bändin ystäviä löytyy tältäkin laudalta ja jonkinlainen side on Nightwishiinkin.

Valottakaahan siis omaa suhdettanne bändiin jos ja kun sellainen on. Eletäänhän Sonatankin puolelta jännittäviä aikoja tällä hetkellä, näin uutta ja kuulemamme mukaan kovinkin erilaista lättyä odotellessa. Uniahan ilmestyy 25.05. ja 27.04. saadaan singlelohkaisu Paid In Full kuultavaksi (jossa siis myös Gary Moore -cover, Out in the Fields). Herra Liimatainen suorittaa kansalaisvelvollisuuksiaan (miten käy letin?) ja kevään keikoilla tuurailee Elias Viljanen.

Unian kappalelistahan on seuraava:

01. In Black And White

02. Paid In Full

03. For The Sake Of Revenge

04. It Won't Fade

05. Under Your Tree

06. Caleb

07. The Vice

08. My Dream's But A Drop Of Fuel For A Nightmare

09. The Harvest

10. The Worlds Forgotten, The Words Forbidden

11. Fly With The Black Swan

12. Good Enough Is Good Enough

Itselläni Sonata juoksee karkeasti sanottuna hyvänä kakkosena Nightwishin perässä, eli tärkeä bändi kyllä. Äärettömällä mielenkiinnolla odottelen tuota uutta levyä, tulossa on kuitenkin niin erilaista tavaraa ihan logosta ja kansitaiteestakin lähtien. En tiedä, tuleeko ikävä tuplabasareita vai ei, mutta hyvin avoimesti otan Unian vastaan. Kevään keikoille en itse pääse, mutta festareilla pojat tietysti kiertävät ja sinne tottakai suunnataan. :)

Edited by Blessed
0

Ei voi sanoa että olisin mikään fanaattinen SA-fani (siis sitä sorttia joka ostaa kaiken minkä bändi julkaisee, sisällöstä riippumatta, ja omistaa tonnikaupalla oheiskamaa) mutta toki kaikki viralliset levyt löytyy, pari paitaa on, ja keikkoja on takana kymmenkunta.

Bändi kuuluu mielestäni ehdottomasti Suomen parhaimpiin, vaikka jotkut keikat ovatkin olleet aikamoista pelleilyä soiton suhteen.

Ehkä suurin miinus bändissä on Tonyn tapa ääntää joitain englannin sanoja, mutta siihenkin on vuosien varrella tottunut. Ai niinq mitä vai?

Sana You taipuu häiritsevän usein muotoon Juu.

Ja jos uusi levy on tosiaan vähemmän tuplia-enemmän raskautta kuten on annettu ymmärtää niin mitä tervehdin asiaa ilolla.

0

Itselläni Sonata juoksee karkeasti sanottuna hyvänä kakkosena Nightwishin perässä, eli tärkeä bändi kyllä.

Sama juttu täällä. Kyseisestä bändistä kiinnostuin NW-kirjaa lueskellessani, kun siellä pariin otteeseen mainittiin Tony Kakon tehneen yhteistyötä Nightwishin kanssa (From Wishes to Eternityllä "Beauty and the Beastissa" vieraileminen sekä "OtHaFA":n taustalaulut kuten "Astral Romance 2001":n miesvokaalit) niin jollakin tavalla alkoi Sonata Arctica kiinnostamaan. Olin jo aika kauan tiennyt sekä bändin että yhden biisin eli "Tallulahin" nimeltä, mutta jännittäväksi asian teki se että vuonna 2003 Sonata oli heittänyt keikan Kouvolassa Taiteiden Yössä, jolloin olin vähäksi aikaa jäänyt sitä katsomaan, mutta ihmeellistä kyllä, nykyään en muista siitä yhtään mitään. Eli siinä oli kaksi syytä miksi halusin tutustua kunnolla Sonataan. Mutta mikään himofani en kuitenkaan ole - Nightwish on ja pysyy ykköspaikan hallitsijana - mutta albumit tulee ostettua ja löytyypä levyhyllyn vierestä myöskin For the Sake of Revenge - DVD.

Edited by Arcticus
0

Kyllähän tuo Sonata on yksi kolmesta tärkeimmästä yhtyeestä. Levyistä löytyy lähes kaikki, mini-cd:t ainakin puuttuvat. Kertaakaan en ole vielä nähnyt livenä, mutta kesän aikana ainakin kerran tulee keikka käytyä. Tonyn lausuntaa on tosiaan välillä hauska kuunnella. Ja For The Sake of Revenge -levyn The Cage -kappale on todellista hupia.

Toivon todellakin ettei Janin letille käy mitään, ja että pääsisi kesän keikoille mukaan. Pelkään kuitenkin pahinta.

0

Menettelee ja parantaa koko ajan. Tietty imelyys vaivasi bändiä pitkään, ja keikat sekä fanikunnan ikärakenne esti ottamasta yhtyettä kovin tosissaan. Nykyään bändin touhu kuulostaa ja näyttää jo vähitellen siltä kuin pitäisi (eikä itsekään ole enää hetkiin jaksanut välittää mainituista seikoista kovin paljoa), ja uuden levyn tyylistä on tullut sen verran mielenkiintoisia lupauksia että odotan tällä kertaa jopa ihan mielenkiinnolla mitä sieltä tulee.

0

Hair metallin kulta-aika oli parikymmentä vuotta sitten. Jos nyt lopetettaisiin se yksien hiusten perään itkeminen.

0

Hair metallin kulta-aika oli parikymmentä vuotta sitten. Jos nyt lopetettaisiin se yksien hiusten perään itkeminen.

Ei se nyt maailmaani kaada, mutta ne on niin kivat ja on jotenkin outoa kuvitella Jani lyhyiden hiusten kera. Enemmänkin häiritsee se jos mies ei pääse kesän keikoille mukaan.

0

Noh, ihan kohtuullisen hyvä yhtyehän on kyseessä. Mulle toimivat edelleenkin parhaiten ne kolme ekaa levyä, eikä mikään WHG:n jälkeen julkaistu materiaali ole mua paljoa kiinnostanutkaan. Paitsi livenä, jostain syystä. WHG on mielestäni edelleenkin bändin sen aikaisen musiikillisen luovuuden huipentuma.

Livenä bändi on tullut nähtyä kolmesti tähän asti. Kerran Foxiassa joulukuussa 2004, sekä sen jälkeen Nightwishin Hartwall Areenan keikan lämppärinä, ja sitten viimeksi viime syksynä Ankkarokissa. Livenä kaikki matsku on ehkä hippusen verran kuunneltavampaa noin muutenkin. Paras meininki tais olla tuolla ensimmäisellä näkemälläni keikalla, Areenan keikka oli puolestaan turhan lyhyt ja liian samanlainen rakenteeltaan kuin tuo ensimmäinen näkemäni keikka yhtyeeltä. Ankkarokissa oli puolestaan jo jotain yritystä muuttaa sitä live-rutiinia jotenkin erilaisempaan suuntaan. Kaiken kaikkiaan, yksi näistä lukuisista "ihan jees" bändeistä. Vaikka en ole totta puhuen heidänkään musiikkiaan kunnolla kuunnellut aikoihin... :P

0

Kyllähän tuota kuuntelee, mutta ei nyt ihan top 5 yllä. Kyllähän nuo levyt löytyy, ja aina välillä tulee kuunneltua. Kaikki levyt löytyy, ja For The Sake of Revengen hankki poikaystäväni itselleen, joten sitä ei ole tullut sen takia hankittua. Ihan jees DVD:hän tuo on, ei mitenkään loistava, mut ei huonokaan.

0

Mie tykkään Sonata Arcticasta oikein kovasti, eiköhän se tuonne jonnekin NW:n seuraajaksi kipua... En nyt sitten tiedä, että tuleeko se nyt ihan kakkosena, mutta kuitenkin. Miulla ei todellakaan oo mitään fanikamaa, ei sillä, ettenkö sitä joskus hankkisi... Ei mulla ihan kaikkia levyjäkään ole, mutta kun maailmassa on niin monta muutakin hyvää bändiä, joiden levyt on pitänyt hankkia. Monet biisit ovat kyllä kuunneltavissa, mutta FullMoon taitaa iskeä kaikista kovimmin. Ja viime aikoina jostain kumman syystä olen luukuttanut Wildfireakin. Eikä sitä uutta levyä jaksais odottaa, alkaa jo hiukan jännittää, että mitä sieltä oikein on tulossa...

0

Sonata on itselläni helposti top 5:ssä, ehkä jopa kolmessa. Reckoning Night oli levynä minulle pienoinen pettymys, vaikka siinä periaatteessa onkin palikat kohdallaan. Minulle Sonatan levyistä Winterheart's Guild on SE levy, ja se onkin sitten aikalailla täydellisyyttä alusta loppuun. Kyseinen levy ei tarjoa mitään maailmoja järisyttäviä omaperäisyyksiä, mutta se on kokonaisuutena todella ehjä, ja jokainen kappale sisältää minuun kolahtavia melodioita. Ne tavallisimmat neljä levyä siis omistan, kerran olen SA:n livenä nähnyt, ja tuolloinen keikka Pakkahuoneella reilu vuosi sitten oli aivan loistava. Yhtä mahtavaa elämystä lähden hakemaan tänä keväänä jälleen poppoon Pakkahuoneen keikalta.

Uusi levy vaikuttaa lupaavalta raskaampine kitaroineen, mutta jotenkin koko ajan on pieni pelko persiissä, että bändi menettää jotain siitä Sonatamaisuudestaan, jota en osaa oikeastaan selittää, mutta joka on tehnyt siitä yhden lempibändeistäni. Sinkun kansikuvasta en aikakaan tykkää. Yhtään.

0

Sonataa aloin kuuntelemaan vasta hankittuani uunituoreen RN:n ja pikkuhiljaa muut levyt. En osaa muotoilla mitään omia top 5 -listoja, mutta määrällisesti kuuntelen bändiä suht paljon. Silence ja juuri Reckoning Night kolahtavat eniten. Mitä tulee tuohon huhuttuun musiikin raskautumiseen ja hidastumiseen, olen erittäin positiivisella mielellä, koska RN:llä suunta jo vähän muuttui eikä ainakaan huonompaan. Livenä olen nähnyt vain neljä kertaa, joista vuoden takainen Pakkahuoneen keikka oli tunnelmaltaan aivan mahtava.

Tuo logon uudistaminen on kyllä vähän niin ja näin, tykkäsin kovasti vanhasta. *snif* Onneksi säästivät sen kaksois-a:n sentään.

0

Itselläni Sonata Arctican kuuntelu tuli aikalailla Nightwishin vanavedessä, Kiteen poikien avattua ovet metallimusiikille. Muistaakseni vuoden 2003 alkupuolella kuulin Sonataa ensimmäisen kerran, kun olin alkanut kuunnella Metalliliittoa. Tykkäsin sen verran, että ostin Winterheart's Guild -levyn, ja sen jälkeen on toki tullut hankittua kaikki muutkin albumit.

Nightwishin tasolle Sonata ei missään tapauksessa nouse, mistä kertoo jo sekin, että Nightwishin historian tunnen läpikotaisin ja kaikki mahdolliset singlet & dvd:t & kokoelmat on tullut hankittua, kun taas Sonatan kohdalla omistan pelkät albumit ja pikakatsaus historiaan on riittänyt. Sonatan musiikista tykkään tietysti silti hyvin paljon, vaikka välillä Tonyn sanoitukset + ääntäminen särähtää korvaan. Katsotaan toisiko uusi levy muutosta asiaan. Lyriikoiden puolesta biisien nimet kuulostavat lupaavilta. :) Levyjen kansitaide on näköjään ottanut aimoharppauksen toiseen suuntaan. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu. En oikein tykännyt aikaisemmasta äärimmilleen viedystä fantasiakansitaiteesta, mutta nyt kannet ovat jokseenkin ei-sonatamaisia. No jaa, kaitpa kaikkeen tottuu. Tuomitaan levy vasta kun kuullaan. :P

Sonatan keikoilla olen käynyt kolmasti ja tänä vuonna tulee kaksi lisää. Olen aina tykännyt Sonatan liveshow'sta, varsinkin Tonyn ja Janin ei-niin-vakavalla-naamalla vedetystä pelleilyistä. :D Harmillista vain ettei Jani ehdi keikoille tänä kesänä... Jospa vara-kitaristi osaisi vetää show'ta.

Edited by Waniyetu
0

Sonata Arctica on yksi niitä minun harvoja inhokkibändejäni. Mikään ei oikein toimi, melodiat vain ärsyttävät ja Kakon ääni saa kylmiä väreitä aikaan negatiivisessa mielessä.

0

Sonata Arctica on taas yksi sellainen bändi, jota kuuntelin ennen paljon, mutta nyt ei kolahda enää oikeastaan yhtään. Joitakin biisejä jaksan yhä kuunnella joskus niihin liittyvien muistojen ym. takia, kuten esim. My Land, FullMoon ja The Cage. Musiikkimakuni on muuttunut sen verran, että tuommoinen Sonatan tyylinen "perinteinen hevivääntö" ei enää iske kamalasti.

Livenä olen nähnyt Sonatan muutamia kertoja ja ei kyllä ole vakuuttanut. Keikat ovat olleet jotenkin hajanaisia ja sekavia sillisalaatteja (ja Tonyn vaatetusta ei voi kuin ihmetellä).

0

Ansun kanssa samoilla linjoilla. Sonataa tulee lähinnä kuunneltua WHG -levyn muodossa, siinä nimittäin on edelleen jokin erityinen tunnelma mukana ja hyvät muistot 03 kesältä ovat kietoutuneet niihin melodioihin ikuisiksi ajoiksi. Musiikillisesti intressit (tai niiden kärki) on vähän muualla jo, mutta onneksi olen kaikkiruokainen.

0

Sonata Arctica on yksi niitä minun harvoja inhokkibändejäni. Mikään ei oikein toimi, melodiat vain ärsyttävät ja Kakon ääni saa kylmiä väreitä aikaan negatiivisessa mielessä.

Vähän sama juttu. Paitsi että jotkut (tai melkeinpä kaikki) pidemmät kipaleet toimivat.

0

Sonata Arctica on toinen suosikkibändini. Tutustuin kyseiseen bändiin viime vuonna, jollain lailla Nightwishin innoittamana ja sen jälkeen se onkin ollut menoa. Kaikki albumit löytyy ja dvd on hankinnassa, kunhan saan vain vähän ylimääräistä rahaa. Livenä on tullut nähtyä viime kesän Ankkarockissa, ja ei kyllä taatusti jäänyt viimeiseksi kerraksi.

Kai syy miksi Sonataa kuuntelen on Kakon kerrassaan upea ääni, hienot melodiat ja hyvät sanoitukset. Vaikka se Kakon englannin ääntäminen ottaakin välillä korvaan, saa hän sen minulta helposti anteeksi laulutaidollaan. Ehdoton suosikkilevyni on Winterheart's Guild, jota olen ehkä kaikista omistamistani levyistä kuunnellut eniten. Parhaita biisejä bändiltä ovat Gravenimage, The Misery, FullMoon ja The Cage.

Uutta levyä odottelen melkein yhtä innolla, kuin Nightwishinkin levyä.

0

Jossain vaiheessa, ehkä kolmisen vuotta sitten, pidin paljonkin. Sitten tuli petyttyä Kakkoon henkilökohtaisella tasolla (kuulostanpas Figgeltä nyt, antakee anteeksi) ja innostus lopahti sen siljän tien.

Nykypäivänä katsottuna suurin osa sanoituksista on silkkaa roskaa, paitsi ehkä Shy. Se on ainoa kappale, mitä vielä silloin tällöin kuuntelen.

0

Tutustuin Sonataan Nightwishin kautta reilu vuosi sitten, ja nykyään on lempibändejäni. Kaikki levyt löytyy ja uutta odotan innolla, jospa sitten vaikka innostus heräisi taas, nyt kun ei ole vähään aikaan tullut kuunneltua.

0

Sonataa tulee aika tiheään tahtiin kuunneltua, joskaan se ei ole enää top 10-listalla. Silence ja Winterheart's Guild ovat lempilevyjäni, sen sijaan Reckoning Nightilla on vain muutama biisi, joista pidän. Livenä olen päässyt Sonataa kuulemaan tasan kerran ja mielelläni menisin uudestaankin katsomaan, jos vaikkapa Seinäjoelle saapuisivat. :)

Sonatan uusi logo hämää kyllä aivan helvetisti... Vanha oli parempi. :cry:

0

Tuo logon muuttuminen on kyllä harmillista, minäkin tykkäsin enemmän siitä perinteisestä ja vanhasta. Tosin näitä kaikkia muutoksia aina kansitaiteesta lähtien on helpompi kommentoida sitten, kun uutta materiaalia on kuullut. Kun tosiaan tyylinvaihdos on jollain mittakaavaa tapahtunut, mutta se selviää sitten toukokuussa (seKIN ;)).

0

Gary Moore -coveria pukkaa. :)

Se on luultavasti ainakin mielenkiintoinen. Ja kyllähän tuo levykin todella mielenkiintoiselta itse asiassa näyttää... Otsikoiden perusteella ainakin. Mitenhän sitten kun on kourassa ja soimassa... Saa nähdä. Ja kuulla.

Edited by Cursarion
0

Ennakkotietona sen verran että uudella levyllä bändi on tosiaan raskaampi ja hitaampi kuin ennen, ja uskallan väittää että paskaa ei puhuttu kun väittivät että uusi levy sisältää aikamoisen progeakin meininkiä.

0

^Näinhän sitä ollaan kerrottu. Minun korviini tuo kyllä kuullostaa jopa paremmalta kuin hyvältä ja kun kuitenkin se tietty sonatamaisuus siellä varmasti pidetään, voipi hyvinkin odottaa, että tuleva lätty tulee olemaan varsin toimiva pakkaus.

Edited by Blessed
0