• Announcements

• WhiteRaven

Nightwish Online - Features   03/12/2017

Check out a summary of the new features and changes on NightwishOnline here: http://www.nightwishonline.com/index.php?/forums/topic/4478-nightwishonline-new-features/  
Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Blessed

Sonata Arctica

201 posts in this topic

uudella levyllä bändi on tosiaan raskaampi ja hitaampi

Ai, Sonata Arctica goes doom metal, vai mitä? :P;)

0

Ennakkotietona sen verran että uudella levyllä bändi on tosiaan raskaampi ja hitaampi kuin ennen, ja uskallan väittää että paskaa ei puhuttu kun väittivät että uusi levy sisältää aikamoisen progeakin meininkiä.

Ootko ihan kuullu sitä levyä, vai kerrotko mitä luit Soundista? Mikäli olet kuullu, niin kerro toki vähän laajemmin millasta kamaa se oli, ja mitä pidit. Spolieritagiin, jos joku ei halua nähdä.

0

» Click to show Spoiler - click again to hide... «

Bändin ominaissoundi ei paljoa ole muuttunut, mutta biiseissä on siis paljon vähemmän pelkkään tupliennapsutteluun perustuvaa meininkiä, jonka tilalle on tullut rakennemuutoksia paljonkin sisältäviä biisejä, jotka eivät ole mitään asfalttikävelytempoa, mutta eivät todellakaan mitään San Sebastian-tasoakaan.

Ja koska Dream Theater on niin vitun pyhä lehmä, en sano että bändi olisi sieltä niitä mausteita hakenut, vaan ihan yleisesti progevaikutteita, biisit nimittäin eivät ole tosiaankaan suoraa tukua koko matkalla.

Ja henkilökohtainen mielipide kun sitä asiallisesti pyydetiin: Loistava levy, joka paranee joka kuuntelulla ja vaatii kuuntelua että yleensä aukeaa kunnolla. Erityisesti SA:n "vanhoille" faneille levyssä riittää ihmettelemistä.

Osto/ostamattajättämispäätöstä ei kannata ylläolevan perusteella tehdä kuitenkaan, jokaisella on kaksi korvaa joiden varaan mielipiteen saa rakentaa.

Selvennyksen vuoksi: Ei, en ole "warettanut" levyä enkä wareta, vaan ostan sen. Olenpahan vain kuullut.

Edited by Dillinger
0

Uusi sinkku on nyt ainakin Rockilla pyörinyt muutaman kerran, mitä mieltä ovat ne, jotka ovat sen kuulleet?

Olin onnistunut lietsomaan itseeni vahvan uskon siihen, että bändi on muuttunut paljonkin. Lähinnä siksi, että luin liikaa Sonatan foorumia, jolla vanhemmat fanit tuntuivat olevan takajaloillaan ja keskustelu uuden levyn progevaikutteista kävi kuumana. Ei olisi pitänyt roikkua siellä, koska suoraansanottuna melkein petyin, kun biisi olikin hyvin perus-Sonataa. Tykkäsin kyllä, ei siinä mitään, mutta ei siinä hirveästi ollut uutta RN:n verrattuna. Painotan tosin sitä, että olen kuullut biisin vasta kerran, joten se ei ole kovin hyvin muistissa ja sitä, että sinkku ei välttämättä edelleenkään edusta koko levyä. Odottavan aika on siis vielä piiiiitkä.

0

Uusi sinkku on nyt ainakin Rockilla pyörinyt muutaman kerran, mitä mieltä ovat ne, jotka ovat sen kuulleet?

Olin onnistunut lietsomaan itseeni vahvan uskon siihen, että bändi on muuttunut paljonkin. Lähinnä siksi, että luin liikaa Sonatan foorumia, jolla vanhemmat fanit tuntuivat olevan takajaloillaan ja keskustelu uuden levyn progevaikutteista kävi kuumana. Ei olisi pitänyt roikkua siellä, koska suoraansanottuna melkein petyin, kun biisi olikin hyvin perus-Sonataa. Tykkäsin kyllä, ei siinä mitään, mutta ei siinä hirveästi ollut uutta RN:n verrattuna. Painotan tosin sitä, että olen kuullut biisin vasta kerran, joten se ei ole kovin hyvin muistissa ja sitä, että sinkku ei välttämättä edelleenkään edusta koko levyä. Odottavan aika on siis vielä piiiiitkä.

Silloin tällöin minäkin vakoilen Sonatan foorumia, joten niin kävi minullekin että kun kuulin Rockilta Paid In Fullin, aiheutti se yllättyneisyyttä tyylin "eikö se nyt ollutkaan niin progea." Kun biisi ylipäätään lähti soimaan, kuuntelin että "onkos tämä nyt Sonata kun kuulostaa Kakolta tämä laulu", ja viimeistään kun synasoolo alkoi, olin hypätä kattoon että "jees, kyllä tämä on Sonata!" Vaikka sinkku ei ollutkaan ihan sellaista mitä odotin, hyvältä se kuitenkin kuulosti ja uteliaisuus tulevaa lättyä kohtaan lisääntyi tuplamäärin.

Vielä siis pitää vähän aikaa odottaa kun Paid In Full virallisesti julkaistaan 25.4 ja Unia sitten 25.5. Niin, ja onhan bändi ehtinyt jo kuvata Paid In Fulliin jo videonkin, että saapi nähdä minkälaisia yllätyksiä tulee Kemin suunnalta kuulumaan.

0

Kyllähän se Sonata on suosikeissa. Mutta... Kuuntelin tuossa viimeksi eilen Sonataa ja huomasin että sellaiseksi tuplabassarijytinäksihän se meinaa mennä kokonaan. Ainakin albumilla Winterheart's Guild. Kuitenkin pidän musiikista erittäin paljon ja bändi on kova... :)

0

Sonata on yksi munkin lempibändeistä, tosin on nyt vähän jäänyt vähemmälle koska kaiken on kuullut liian monesti. 27.4 menen Teatrialle katsomaan Sonataa. Tuota uutta biisiä en ole kuullut, mutta jospa se joku kerta sattuisi tulemaan Rockilta. Toivottavasti uudellä levyllä on paljon erilaisia biisejä, ei pelkkää tupabasari mättöä, mutta niinhän siellä taitaa ollakkin puheiden perusteella.

0

Hiphei, vihdoinkin minäkin kuulin sen! Mutta mutta... En kuullut kappaletta ihan kokonaan, harmi. Kuitenkin, se vähä, minkä kuulin, kuullosti aika hyvältä. Eihän se nyt mitään uutta välttämättä tarjonnut, mutta kyllä kelpasi kuunnella, ei siinä mitään. Ja ehkä minunkin pitäisi kuulla se vielä toisen kerran ja kokonaan, niin osaisin hiukan paremmin kommentoida sitä. Kuitenkin, odotan uutta levyä innolla, eihän tuo ollut kun vain pieni riipaisu... ;)

0

Piru vie, minulla soi aina Radio Rock eli keskimäärin pari tuntia päivässä sitä tulee kuunneltua ainakin arkena, mutta PiF ei ole sattunut kohdalle sitten ensimmäistäkään kertaa. Minun tuuriani, kutkuttaisi vain silti niin kovasti kuulla jo se.

Olisi ollut kiva jos biisin video olisi jotain muuta kuin sitä perinteistä soittomättöä, mutta samapa tuo. En nyt tuomitse vielä mitään ennenkuin lopputuloksen näen sitten (lähi)tulevaisuudessa. Tosin ihan hienoiltahan nuo lumimaisemat näyttävät ja tuo jään räjäyttely näyttää ja kuulostaa varsin mielenkiintoiselta ;)

Edit: Uu jea, reilun viiden tunnin katkoton radionkuuntelu palkittiin! :roll: Ensikuulemalta vähän paha sanoa mitään kovinkaan rakentavaa tai älyllistä komenttia rallista, mutta biisin tempo särähti heti korvaan, ei kuitenkaan mitenkään negatiivisella tavalla. Ei se päätäni räjäyttänyt ainakaan vielä, mutta yksinkertaisen kliseisesti sanottuna, hyvä biisi. Kyllä tuosta sitä bändin uusiutumista on aistittavissa, mutta PiF taitaa silti olla niitä vähemmän "Sonata vol.2" -nimen alla kulkevia veisuja, voisin veikata. Kivat synakulut siellä kuului ja sävellys ei tosiaankaan ollut ihan tyypillisin kun kyse on levyn ensimmäisestä singlelohkaisusta, joka tietyllä määrin on hittibiisiksi tottakai suunnattu. Vaatinee reilusti useampia kuuntelukertoja, ennenkuin pystyn oman mielipiteeni biisistä täysin muodostamaan.

Jos Unian loputkin biisit ovat kaikki vähintään samaa tasoa, niin kyllä kova lätty on tulossa.

Edited by Blessed
0

Tajusin lainata Sonatan levyn kirjastosta vasta pari viikkoa sitten, vaikka olenkin tiennyt bändin olemassaolosta jo ikuisuuksia. Ehkä olen elänyt siinä luulossa, että kaikki suomihevi (paitsi NW) on surkeaa. Noh, silmäni aukenivat oikeastaan Idolsin Arin ansiosta, kun tajusin, miten hienosti tuollaista fantasia/sankariheviä voi laulaa miesäänellä. Tutustuin Stratovariukseenkin, mutta siitä ei nyt tämän enempää.

Levy, jonka lainasin, on siis nimeltään Winterheart's Guild. Siinä on kyllä mielestäni hienoja biisejä, mutta en osaa oikein vertailla sitä, kun en ole kuunnellut muita bändin albumeita. Tarkoitus olisi kyllä hankkia mahdollisimman nopeasti lisää (kirjastosta tai Anttilasta). Parhaat kappaleet ovat kyllä varmaankin avausbiisi Abandoned, Pleased, Brainwashed, Exploited, The Cage ja Victoria's Secret (joka kaverini ansiosta osoittautui myös alusvaatemerkin nimeksi :'D).

0

Sonata Arctica kuuluu kyllä suosikkeihin ja tuo For The Sake Of Revenge on jäänyt kyllä pysyäkseen mun levyhyllyyn. Nyt en ole kyllä kuunnellut Sonataa muutamaan päivään, kun olen lähinnä keskittynyt Children Of Bodomin Chaos Ridden Years Stockholm Knockout Liveen. Tuplat jauhaa aika perusteellisesti melkein joka laulussa ja pidemmän päälle se alkaa tylsistyttämään. :huh:

0

Hair metallin kulta-aika oli parikymmentä vuotta sitten. Jos nyt lopetettaisiin se yksien hiusten perään itkeminen.

Amen! Ei sitä kitaraa hiuksilla soiteta.

Vaikka olisihan se näky.

Minulla Sonata ja Nightwish ovat tasoissa.

Sydämessä on pehmeä kohta Tony Kakon säveltämille piano tilutuksille.. Ergo, toivon että pianoita kuuluu myös uudella levyllä.

Joku tuossa mainitsi Paid in Full-videon kuvissa näkyvän jään räjäyttelyn, minuakin se kiinnostaa.. Ja surukseni samoista kuvista huomasin että Henkka on löytänyt uuden punaisen kitaran tavalla soitettavan kosketinsoittimen. Koskettimia soitetaan Henkka kädet maata kohti eikä kuin bassoa tai kitaraa! Jonkinasteista kateutta ja kompensaatiota havaittavissa? :D

Hohohoh. No ehkä ei. Mutta että ottaakin hermoon sen muotoiset koskettimet.

edit. jumalaton määrä kirjoitusvirheitä ja niitä jäikin kai vielä. osaa, ei osaa.

Edited by Rairai
0

Ja surukseni samoista kuvista huomasin että Henkka on löytänyt uuden punaisen kitaran tavalla soitettavan kosketinsoittimen. Koskettimia soitetaan Henkka kädet maata kohti eikä kuin bassoa tai kitaraa!

No onhan Henkalla keikoilla mukana sellainen härveli, joka vaatii tätä "kädet maata kohti"-normiasentoa. (Soittoasentoa, te perverssit ;) ).

Täysin turhana nippelitietona muuten se, että Tuomas oli auttanut valitsemaan Unian bonusraitoja Tonyn kaivattua ulkopuolisen puolueetonta mielipidettä biiseistä. Ihan mukava haastattelu noin muutenkin.

0

Noh, tosiaan Unia on levinnyt jo promosta nettiin. Torrenttina näkyy olevan saatavissa. Surullista, sinkkukaan ei ole vielä ilmestynyt...

En voi ymmärtää nykytoimittajien "luotettavuutta", vaikka itse toimittaja olenkin. Vastaava ei vain IKINÄ tulisi itselleni mieleenkään. Eli käyttää siis väärin annettua luottamusta ja vuotaa tavaraa nettiin...

0

Tietääkö kukaan (Esim. "sisäpiiriläinen ja kaikkien rokkareiden frendi" Figaro) sen Liimataisen tilanteesta mitään? Ei tainnut olla se etsintäkuulutus sittenkään mikään aprillipila, vaan kaveri taitaa oikeasti piiloskella kyttiä Kemin metsissä? :huh:

Vai onko se jo palannut kassulle?

Noh, tosiaan Unia on levinnyt jo promosta nettiin. Torrenttina näkyy olevan saatavissa. Surullista, sinkkukaan ei ole vielä ilmestynyt...

Onhan se löytynyt jo kuukauden päivät. Samoin kuin Dimmun uusin, mikä julkaistaan tämän kuun lopussa.

En voi ymmärtää nykytoimittajien "luotettavuutta", vaikka itse toimittaja olenkin. Vastaava ei vain IKINÄ tulisi itselleni mieleenkään. Eli käyttää siis väärin annettua luottamusta ja vuotaa tavaraa nettiin...

Mä en voi ymmärtää, että minkä takia näin internet-aikana noita promoja pitää ylipäätänsä jakaa kaiken maailman pikkulehdille. Varsinkin tän kokoluokan bändille levyarvosteluista ennen levyn julkaisupäivää ei ole tuskin muuta kuin haittaa, jos ajatellaan levymyyntiä. Ei kukaan järkevä ihminen kuitenkaan osta minkään itselle etukäteen tuntemattoman bändin levyä, vaikka se olisi saanut miten hyvät arvostelut tahansa. Sen sijaan erittäin huono arvostelu saattaa saada jo valmiin bändin fanin hieman epäröimään ja warettamaan levyn etukäteen ikään kuin varmuuden vuoksi. Näin todennäköisyys sille ettei ko.fani osta levyä sitten enää ollenkaan kasvaa.

kun tajusin, miten hienosti tuollaista fantasia/sankariheviä voi laulaa miesäänellä.

Voiko sitä vai laulaa hienosti muullakin kuin miesäänellä? Ei mulle tule ainakaan mieleen yhtään vähänkään tunnetumpaa powermetalbändiä, jossa olisi muu kuin mieslaulaja.

Edited by anata sorctica
0

Onhan se löytynyt jo kuukauden päivät.

Luuletko etten tiedä? Luuletko etteivät kaikki tiedä? Pointtini oli sama, kuin eräille, jotka täällä paukuttelevat henkseleitään warettelemisistaan: Bändifoorumilla voisi yrittää olla hiukan tahdikas, ja olla hiljaa noista jutuista.

Minä en edelleenkään osta yhtään levyä ennenkuin varmistun, että se on hintansa arvoinen.

0

Luuletko etten tiedä? Luuletko etteivät kaikki tiedä?

Sori, lainasin epähuomiossa sua vaikka piti tota Salmaidia lainata, jonka viestistä sain ainakin sen käsityksen että se luulee promon tulleen vasta äskettäin nettiin.

Pointtini oli sama, kuin eräille, jotka täällä paukuttelevat henkseleitään warettelemisistaan: Bändifoorumilla voisi yrittää olla hiukan tahdikas, ja olla hiljaa noista jutuista

Se että tietää jonkin levyn olevan netissä ei tarkoita sitä, että sen olisi välttämättä warettanut. Ei kiinnosta Sonata eikä Dimmu niin paljon, että ne warettaisin. Salmaidista en tiedä.

Minä en edelleenkään osta yhtään levyä ennenkuin varmistun, että se on hintansa arvoinen.

Itse taas en wareta yhtäkään levyä minkä aion ostaa. Ja niitä mitkä waretan en todellakaan aio enää ostaa. Jokainen tietenkin tyylillään.

0

Pitää kai jakaa omakin tyrmistyttävän kiehtova fanikertomus täällä kun kerran Sonata taitaa tällä hetkellä olla jopa lempibändini. En ole tosin aivan varma, olen huono laittamaan yhtyeitä tärkeys- / parhausjärjestykseen.

Sonata Arcticaan tutustuin itse asiassa viitisen minuuttia ennen kuin kuulin ensimmäistä kertaa kunnolla Nightwishia (OtHaFA tosin iski lujempaa, joten SA jäi hieman vähemmälle huomiolle silloin). Tämä tapahtui joskus ennen Winterheart's Guildin ilmestymistä ja ensimmäinen ostamani Sonatan julkaisu oli Victoria's Secret sen ilmestymispäivänä. Muistan vieläkin hyvin miten istuin huoneessani ja kuuntelin sinkkua silmät kiinni kannettavasta CD-soittimestani. Seuraavaksi tiensä luokseni löysi WG ja siitä lähtien olen ollut armottoman koukussa. Sonatan levyistä löytyvät studioalbumit (en harrasta livejulkaisuja tai kokoelmia) sekä muutama uudempi sinkku. Vaikka bändistä suunnattomasti pidänkin, minussa ei ole sen vertaa keräilijän vikaa että alkaisin harvinaisempia lätysköitä metsästää. Livenä olen Sonatan nähnyt surkeat kaksi kertaa, mutta toivottavasti pääsen korjaamaan tilanteen jos tulevat vähän pohjoisemmaksi keikkailemaan ensi syksynä vaikkapa. Pidin nimittäin molemmista kokemuksista.

Sonata Arctican musiikissa minua viehättää varmaan eniten sen energisyys, vaikka sanoitukset tuppaavat hieman melankolisia olemaankin. Kappaleita kuunnellessa tulee mukava olo, Tony on taitava vokalisti eivätkä lyriikatkaan suinkaan ole paskimmasta päästä (sanoivat Sonataa vihaavat henkilöt mitä hyvänsä). Ylipäätänsä Sonata Arcticassa on tunnelmaa ja pystyn löytämään lyriikoista tuttuja ajatuksia. Itse asiassa... Tony on uskomattoman hyvä pukemaan ajatuksiani ja sielunmaailmojani sanoiksi. :P Tämä tietenkin vain joidenkin kappaleiden kohdalla, useimmista nautin vain puhtaasti viihdetarkoituksessa.

Anygays, Sonata Arctica on jo vuosikaudet roikkunut suosikkibändieni pitkän listan kärkipäässä. Tulevaisuus näyttää, pidänkö uudesta levystä yhtä paljon kuin tähänastisista, mutta olen positiivisen toiveikas. Jos yltää samalle tasolle Reckoning Nightin ja Winterheart's Guildin kanssa niin tulee olemaan loistava levy. Tätä uutta sinkkubiisiäkään en ole vielä kyllä kuullut, mutta kyllä sen ehtii. Olen fani, mutta en aio uhrata päiviäni kappaletta radiosta odottaen. Ja waretusta ei tueta.

Tallu kiittää ja kuittaa, toivottavasti pitkästyitte hengiltä lukiessanne.

0

Ei kukaan järkevä ihminen kuitenkaan osta minkään itselle etukäteen tuntemattoman bändin levyä, vaikka se olisi saanut miten hyvät arvostelut tahansa.
Vähän offiksi nyt menee, mutta kysehän ei niinkään ole siitä arvosanasta, kuin tekstistä. Sonataan liittyenkin, tästä uudesta julkaisusta on jo pari arvostelua näkynyt, mutta siinä missä arvostelu1 näki tietyt asiat positiivisena, arvostelu2 suunnilleen haukkui ne samat elementit. Molemmista sai silti aika samantyylisen kuvan sisällöstä. Pointtina siis, että kyllä vaan minä voisin kuvitella ostavani levyn ihan arvostelujen perusteella, kun ne on vaan kuvaavasti kirjoitettu, numerosta riippumatta. Vaikken siis bändiä entuudestaan tuntisi (olettaen tietysti, että arvostelu ei nojaa vain vertaamaan julkaisua saman yhtyeen aiempiin, mikä on valitettavan usein tapana).

Tony on uskomattoman hyvä pukemaan ajatuksiani ja sielunmaailmojani sanoiksi.
Heh, luin ensiksi että "Tony on uskomattoman hyvä pukeutumaan", samalla kun mieleen lävähti kuva niistä skottiruutuisista housuista, batiikkikuvioisesta T-paidasta ja verkkohihoista... :D

Minulle Sonata on tuttu vuodenvaihteesta 02-03, kun sain joululahjaksi kokoelman, jolla oli yksi bändin biisi. Jätän turhat höpötykset, ja totean vain, että yhtye on ollut minulle ehkäpä se tärkein siitä lähtien. :) Tuotannosta minulle toimii parhaiten Silence-WG, Reckoning Nightilla kokonaisuus vähän lössähtää. Uudessa radiosinkussa ottaa eniten korvaan kertsin jokseenkin kornin kuuloiset lyriikat, muuten biisi on ihan hyvä ja sonatamainen, jos nyt ei ainakaan tässä vaiheessa ihan takaraivoon iske.

0

Yksi syy siihen miksi kuuntelin ennakkoon tulevan levyn promoversion oli nimenomaan se että pelkasin sieltä tulevan (ennakkotietojen perusteella siis) jotain ihan paskaa mukadriimtiäteriä. Levyn kuultuani kuitenkin tulin heti siihen tulokseen että se on ihan varmasti ostettava, koska pidin siitä ja olen ostanut kaikki aiemmatkin.

En voi ymmärtää jos joku kitisee siitä että minä tai kuka tahansa warettaa jonkun levyn ja ostaa sen sitten kun on sen kuunnellut, jos siitä tykkää. Niinkö se pitäisi mennä että levyt ostetaan sokkona ja jos sattuu paska levy käteen niin voi vaan kysyä että mitäs ostit? Kaikkea ei radiostakaan kuule, ja älkää nyt mainitko sitä että kaupoissa on kuuntelumahdollisuus. 30 sekuntia kaupan tiskillä on vähän eri juttu kuin levy kokonaan luurien läpi kotona.

Sanoo warettaja joka ostaa niin Sonatan tulevan levyn kuin kaikki muutkin hyvät levyt.

0

HUOH. Jokainen warettaa mitä warettaa, mutta turpa kiinni siitä täällä. Tarvitaanko rautalankaa?

Ja minusta Unia kuulosti suurelta osin aika väkinäiseltä erikoisuuden tavoittelulta. Terve selvälinjaisuus puuttui.

Edited by Sir Juzzi
0

*voimasana*

Te ootte joka iikka waretusteorioitenne kanssa ihan yhtä naurettavia. Tapan teidät kaikki. Kirjastoihin saa tilattua vaikka mitä, vai onko sekin jonkun eturistiriitaisen filosofian mielestä artistilta tai musaliikkeeltä tai kuluttajalta pois?

No ohan se varma!

0

Ja minusta Unia kuulosti suurelta osin aika väkinäiseltä erikoisuuden tavoittelulta. Terve selvälinjaisuus puuttui.

Minusta osaa biisejä vaivasi vähän se että osa a ja osa b tuntuivat olevan jotenkin peräkkäinliimattuja. Tätäkkö meinaat? Väkinäisyydestä en tiedä, en kuitenkaan usko että Tony on hampaat irvessä vääntänyt Unian biisejä kuulostamaan siltä miltä kuulostavat, kun miettii miten helposti aimmat biisit ovat tulleet.

Mutta yleisellä tasollahan voin kyllä väittää että aina bändit saavat paskaa käteen, tekivät mitä tahansa:

Stratovarius vaihtoi tyyliä, tuli paskaa käteen. Metallica vaihtoi tyyliä, tuli paskaa käteen. Ja Children of Bodomin uusin levy on kuulemma samanlainen kuin St.Anger, joko vanhat fanit Rakastavat sitä, tai sitten Vihaavat sitä. Itselleni kaikkien kolmen mainitsemani bändin uusimmat levyt ovat olleet parasta mitä kyseinen bändin on pariin edelliseensä verrattuna julkaissut. Ja ainahan on niitäkin joiden mielestä kaksi-kolme samanlaista levyä peräkkäin = aika vaihtaa jo tyyliä.

Unian biisit varmaan toimivat livenäkin kyllä ihan kivasti. On bändi sen verran kehittynyt. Joten Wappua odotellessa ja Tavastialle menossa :)

0