Sign in to follow this  
Guest Amaranth82

Arch Enemy

64 posts in this topic

Guest Amaranth82

Kun tuolla Paras piisi-topicissa nyt on keskusteltu jonkin verran bändistä, niin ajattelin luoda sille ihan oman ketjunsa tälle Suomi-puolellekin. :)

Itse olen kuunnellut - ja fanittanutkin bändiä parisen vuotta. Ensimmäisen kerran taisin kuulla sitä MySpacessa (Nemesis!) ja se oli rakkautta ensikuulemalta. Bändin musiikissa itseä viehättää se sopiva balanssi melodisuuden ja raskauden välillä, ja ovathan bändin tyypit kaikki hyviä muusikoita ja ilmeisen fiksuja ihmisinäkin. :)

Juu, bändiä on tosiaan tullut kuunneltua jo useampi vuosi, mutta minä kuulun niihin "myöhäisfaneihin" joihin Liivan aikainen tuotanto ei vaan tee ollenkaan samaa vaikutusta kuin Angelan kanssa tehdyt levyt. Liivan ääni on ruma, ja kuten monet bändi, on myös AE kehittynyt urallaan roimasti, eivät ne ensimmiset levy ole läheskään niin hyvätasoisia kuin Angelan aikaiset. Parasta levyä on hankala sanoa, Doomsday Machine ja Rise of the Tyrant kilpailevat ykköspaikasta, mutta sitten myös Anthems of Rebellionilla ja Wages of Sinillä on kummallakin myös loistavia kappaleita! :)

Live-dvd:n ankaran kulutuksen lisäksi olen nähnyt bändin kerran Tuskassa ja kerran Tavastialla, ja varsinkin Tavastian keikka oli mahtava kokemus, kun näki ensi kertaa sisätiloissa Angelan olemuksen lavalla.

Tulevan best-off levyn (jolla siis kolmen ensimmäisen levyn biisejä uudelleen soitettuna Angelan laulamana) ostan luultavasti, ja seuraavan uusia kappaleita sisältävän levyn tottakai.

Guest Amaranth82

En osaa nimetä yhtään Arch Enemyn albumia suosikikseni. Pidän niistä kaikista, etenkin neljästä viimeisestä, joilla Angela on mukana; Angelalla kun on asennetta vaikka muille jakaa, ja Liivalta se taas aika lailla puuttui. Angelan-aikaisista tuotoksista pidän kuitenkin vähiten Doomsday Machinesta, mutta Wages of Sinista, Anthems of Rebellionista ja Rise of the Tyrantista onkin sitten mahdoton sanoa sitä parasta.

Kolme ensimmäistäkin albumia toki omistan, mutta ne ovat jääneet todella vähälle kuuntelulle jo ihan Liivankin takia, jonka mölähtelyä ei kyllä mielellään kuuntele. Hyviä biisejähän niillä kolmella ekallakin on, ja etenkin Black Earth ja Burning Bridges ovat itse asiassa ihan hyviäkin albumeja. Onneksi tosiaan saadaan toivottavasti jo pian se ns. best of -kokoelma, jossa Angela on äänessä, ja biisitkin ovat kuulemma osittain uusissa kuoseissa. Sitä odotellessa! :)

Minäkin olen nähnyt bändin kahdesti livenä: ensimmäisen kerran joulukuussa Tampereella osana Black Crusadea ja toisen kerran sitten tuolla Tavastialla huhtikuussa. Viimeksi mainittu on kyllä yksi parhaita keikkoja, mitä olen päässyt koskaan todistamaan! AE ei ole turhaan loistavan livebändin maineessa! :W:

Guest Savior

Ei ole huono bändi tosiaankaan. Varsinkin Doomsday Machine on eri tykki levy, mutta jotenkin Arkkivihollinen ei ole sitä viimeistä iskua päässyt tekemään että se innostaisi kuuntelemaan muuta kuin kaverin luona ja youtubesta. Nevermoren kanssa oman genrensä parhaita edustajia, ainoita bändejä joiden monotonisimmatkaan tuplabassarirynkytykset ei ala kuulostamaan naurettavalta.

Guest Amaranth82

Bändin MySpacessa olisi nyt sitten maistiaisena kuukauden päästä julkaistavalta Tyrants of the Rising Sun -liveltä Taking Back My Soul. ;)

Ennakkotilattuna on jo sekä DVD + 2 CD -versio että 2 LP. :)

Varsin hyvältä kuulostaa tuo livebiisi ja olen jo myös laittanut dvd:n tilaukseen, tosin tyydyin vain dvd:t sisältävään versioon, koska tiedän etteivät live-cd:t kuitenkaan tule soittimessani pyörimään ja en viitsi pelkästä collectors edition-arvonimestä maksaa tuplahintaa.

Guest Amaranth82

Minä taas kuuntelen jonkin verran live-cd:itä, tosin livejen kiinnostavuus riippuu ihan bändistäkin. Arch Enemyn kohdalla pidän liveistä melkein enemmän tai ainakin yhtä paljon kuin albumeistakin, joten varmasti sekä cd- että vinyyliversio tulee olemaan kuuntelussa. :) Toivoinkin vähän, että bändi julkaisisi tällä kertaa dvd:n lisäksi live-cd:nkin, ja niinhän sitten kävikin - ja lisäksi vielä vinyyliversio. :]

Täältä löytyy tuosta paketista pari maistiaista: Blood on your hands ja Nemesis. Kyllä vaan vaikuttaa sellaiselta paketilta että huh huh. Pakko-ostos(dvd+2cd onkin jo tilauksessa). Edited by tutka

Paketti saapui ja tuli jo katseltua läpikin. Aloitin siitä Japanin-dokumentista, ja kyllä, taas kerran tuli se tunne että tuon extrankin olisi voinut aivan hyvin jättää pois, tyhjänpäiväistä jutustelua puoli tuntia, ja yksi katselukerta riittää varmasti. Eihän niitä ole toki pakko katsoa mutta olenko ainoa jonka mielestä nämä "bändi siellä sun täällä takahuoneissa pölisemässä" tyylin käsivarakuvaukset ovat levyllä kuin levyllä täysin turhia?

Itse keikasta: Kappalevalikoima on erinomainen, muutama harvinaisempi biisi mukana, ja ne tutummat kappaleet ovat sitten sitä minulle parasta bändiä antia kautta linjan. Kuvanlaatu on hyvä, mutta ääni on kyllä suoraan sanoen heikompi kuin edellisellä dvd:llä, rummut kuulostavat kumman ponnettomilta, ja (kuvittelenko vain?)Angelan laulu on liian hiljaisella, lisäksi (johtuen tosin rouvan aksentistakin) oli oikeasti hankala saada välispiikeistä selvää. Äänenlaatu siis laski katselunautintoa "jonkin verran" , mutta kyllä tuon keikan jaksaa varmasti silti katsella jatkossakin.

Ei tämä paketti siis missään nimessä ollut pettymys, mutta yllätyin kyllä tuosta tuhnuisesta miksauksesta, kun tosiaan ottaa huomioon millaista jälkeä hra Sneap on edelliselle dvd:lle ja AE:n studiolevyille vääntänyt.

Keikan settilista näyttää tältä:

1. Intro / Blood On Your Hands

2. Ravenous

3. Taking Back My Soul

4. Dead Eyes See No Future

5. Dark Insanity

6. The Day You Died

7. Christopher Solo

8. Silverwing

9. Night Falls Fast

10. Daniel Solo

11. Burning Angel

12. Michael Amott Solo (incl. ‘Intermezzo Liberté’)

13. Dead Bury Their Dead

14. Vultures

15. Enemy Within

16. Snowbound

17. Shadows And Dust

18. Nemesis

19. We Will Rise

20. Fields Of Desolation- Outro (FoD-biisistä siis pieni pätkä)

Edited by Dillinger

Guest Amaranth82

Jep, paketti (dvd + 2 cd) tipahti postiluukusta tänä aamuna. Ensivaikutelma näin puolet keikasta kuunnelleena (näkövammaisena dvd on minulle lähinnä kiva lisä) on kyllä aika lailla sama kuin Dillingerilläkin erotuksena vain se, että tunnelmat tällä hetkellä ovat tosissaan aika pettyneet. En tajua, miten Arch Enemyn tasoinen bändi voi päästää ulos tällaisella miksauksella varustetun levyn! Äkkiseltään en muista kuulleeni levyä, jolla bassokin on suunnilleen enemmän pinnalla kuin laulu (kuunnelkaapa vaikka The Day You Died -biisin säkeistöjä, joissa on ainoastaan rummut, basso ja laulu). Kiinnitin huomiota tähän jo tuon ensimmäisen MySpace-maistiaisen kohdalla, mutta ajattelin, että jospa se ei olekaan se lopullinen miksaus. Aivan uskomatonta! :[ Mutta toisaalta sama ongelmahan on jo Doomsday Machinellakin, joka on edellinen Sneapin tuottama Arch Enemy -albumi. Toivottavasti tämä on viimeinen kerta, kun käyttävät ko. herraa!

Ei tämä nyt ehkä ihan paska tuotos ole, vaikka tällä hetkellä aika pitkälti tuntuukin siltä. Onhan tuo settilista aika timanttinen, eikä edellisen dvd:n settilistan kanssa taida tulla pahempia päällekkäisyyksiä lukuun ottamatta pakollisia klassikkoja (Nemesis, Dead Eyes See No Future, Ravenous ym. ym.).

Minun korviini taas Doomsday Machine edustaa jokseenkin parasta soundia mihin herra Sneap on pystynyt ja mitä AE on levylleen päästänyt. Mieleeni tuli tätä uuden levyn "rosoa roson perään" soundia kuunnellessa jopa se että ei kai vain eräs St.Anger ole jotenkin innoittanut bändiä ja Sneapia?

Mutta kuten Amaranth82 jo sanoi, minullakin täyttä timanttia pursuavat biisivalinnat helpottavat paljon. Ehkä dvd olisi kuitenkin kannattanut kuvata vasta seuraavan (tai jopa kahden seuraavan) levyn jälkeen.

Niin, kerrataan nyt vielä että ei tämä tosiaan mikään roskakoriin lentävä itkupettymys-levy ole, mutta hieman "outo" maku kyllä jäi suuhun.

Guest Amaranth82

Outo maku tosiaan... Vähän sellainen puolihuolimattomasti hutaistu. Pitää nyt vielä odottaa vinyyliversion saapumista ja kuunnella se läpi. Monesti vinyylin soundi tuo levystä kuin levystä esiin ihan uusia ulottuvuuksia. :)

St. Angerista... Metallican albumi vissiin. ;) Ainakaan Michael ei erikoisemmin välitä Metallicasta tietääkseni, eikä taida esim. Angelakaan. Sneapista en sitten tiedä. En siis usko, että se olisi vaikuttanut levyn soundeihin.

Minulle AE:n levyistä parasta soundia edustaa varmaankin Anthems of Rebellion, vaikka itse asiassa bändin levyistä ei ikävä kyllä löydy soundillisesti sitä täysosumaa. Doomsday Machinella häiritsee todella pahasti juuri se, että Angelan laulu kuuluu kuin jostain maan alta.

Minulle livejulkaisu kelpaa oikein hyvin vaikka sitten näin pian edellisen jälkeen. :) Nimenomaan juuri Arch Enemyltä, joka on kyllä ehdottomasti parhaimmillaan livenä.

Livestä tulikin mieleen, että kaverin kanssa olemme ajatelleet käydä katsastamassa bändin helmikuussa Lahden Frostbite Metalfesteilla. Liput pitäisi vain vielä hankkia.

E: Olkkarin kaiuttimista kuulostaa jo vähän paremmalta. Juuri lähti Silverwing soimaan ja täytyypä sanoa, että ihan loistava juttu, että se mm. kuului settiin. Angela kun saa ihan eri otteen biisiin kuin biisiin kuin Liiva. :) Sitä "best of" albumia odotellessa...

Edited by Amaranth82

Settilistaan kun olisi Dead Insiden, Bury Me an Angelin ja Revolution Beginsin saanut vielä niin se olisi lähellä täydellisyyttä, nyt se on "vain" loistava. Ensi kertaa kuuntelussa, ja eiköhän tästäkin paketista viikonlopun jälkeen ole jonkinlainen kuva.

Guest Amaranth82
Settilistaan kun olisi Dead Insiden, Bury Me an Angelin ja Revolution Beginsin saanut vielä niin se olisi lähellä täydellisyyttä, nyt se on "vain" loistava. Ensi kertaa kuuntelussa, ja eiköhän tästäkin paketista viikonlopun jälkeen ole jonkinlainen kuva.

Meikäläinen jäi myös kaipailemaan Dead Insideä... ja sen lisäksi Diva Satanicaa. :W:

My Apocalypseä ja I Am Leged / Out For Bloodia... Mutta toisaalta, noiden kanssa settilista olisi ollut jo niin täydellinen, että olisi mennyt pilalle. :D

Kovassa kulutuksessa "nousevan auringon tyrannit" on ollut täällä ainakin nämä pari viime päivää, ja ensipettymyksestä se on kyllä parantunut roimasti. Luulenpa, että levyt tulevat pyörimään soittimessa vielä pitkään tästä eteenpäinkin. Soundeihinkin alkaa jo tottua...

Frostbiteen liput hommattu perjantaille 6.2. Kahdeksi päiväksi ei jaksa vaivautua. Pääasia kun Arkkivihulaiset näkeepi ja siinä sivussa jokusen muunkin bändin.

Itekin odottelen kovasti Forstbiten keikkaa. Tavastiasta kun ei jäänyt loppupeleissä hirveästi kouraan olosuhteiden takia, niin revanssin paikka.

Itse jätän Frostbiten väliin, johtuen siitä että bändi kyllä tulee Helsinkiin "omalle keikalle" kun aika sallii.

Oon bändin livenäkin nähnyt Black crusade kiertueella Jäähallissa. En kyllä mennyt sinne AEta kattomaan ja sanoisin, että melkosen hirveetä musiikkia. Se muija ei enää kauan laula!

Itse asiassa Angelan ääni kestää oikein hyvin nykyään, kun hän on oppinut oikean tekniikan tuohon murinatuuttauksen tuottamiseen. Livenä ääni on vielä kuivempi ja repivämpi kuin levyllä.

Guest Modnar

En fanita, mutta joskus tulee kuunneltua satunnaisia kappaleita, kun hyvää death metal -fiilistelyä kaipaa. Jonkun verran on tullut kuunneltua, mutta ei ole kuitenkaan innostanut satunnaista kuuntelua järjestelmällisempään fanittamiseen. Muuten on ihan hyväkin bändi, parempia vaan on aivan liikaa.

Guest Amaranth82
Oon bändin livenäkin nähnyt Black crusade kiertueella Jäähallissa. En kyllä mennyt sinne AEta kattomaan ja sanoisin, että melkosen hirveetä musiikkia. Se muija ei enää kauan laula!

"Se muija" on murissut yli puolet elämästään ja on joutunut opettelemaan oikean tavan tehdä sitä menetettyään äänensä piakkoin AE:hen liittymisensä jälkeen. Angela on jossain sanonut, että on omistautunut 200 prosenttisesti bändille... hän pitää itsensä kunnossa, jolloin äänikin pysyy kunnossa. Hän myös kehittää lauluaan koko ajan ja on kyllä nykyisellään monipuolisempi laulaja kuin moni mieskollegansa. :)

Guest Amaranth82

Anteeksi nyt kovasti tuplapostaus, mutta en kyllä rupea tätä pistämään edittinä edelliseen viestiini. :P

Mielestäni

on aika onnistunut cover - mitäs olette mieltä? Biisi löytyy ainakin Century media - covering 20 years of Extremes -levyltä. Ainakin bändi on saanut biisiin hyvin välitettyä oman tunnistettavan soundinsa - ja Angelan suoritus biisissä ansaitsee kyllä erikoismaininnan. :W: Etenkin nuo korkeammat rääkäisyt kuulostavat todella hyviltä (edelliseen viestiini viitaten ne ovat muuten Angelan itsensäkehittämisen viimeisimpiä tuloksia - niitähän kuullaan ensimmäisen kerran joissakin ROTT:n biiseissä ;)).

Mainittakoon vielä, että samaiselta levyltä löytyy Mercenaryn coverointi Burning Angelista, jota en nyt tähän hätään ainakaan löytänyt Youtubesta, ja Dream Evilin cover

Guest Amaranth82

Kirjoittelenpa vaikka tähän topiciin, vaikka keikkatopickin olisi käynyt.

Eilen tuli oltua siis Lahdessa Frostbitessa todistamassa Arkkivihulaisia. Keikka oli kyllä taas melkoinen kokemus - jotenkin normi Arch Enemy-keikkoja intensiivisempi, mutta oltiinkin festarioloissa, joten soolot oli esimerkiksi jätetty pois, eikä spiikkejäkään ollut niin paljon kuin bändin omalla keikalla. Meno oli siis melkoisen tiukkaa ja yleisö, ainakin siinä edessä, missä itse olin, oli hyvin mukana.

Settilista oli kieltämättä mielenkiintoinen! Pari yllätystäkin oli joukossa:

Intro / Blood On Your Hands

Ravenous

Taking Back My Soul

The Day You Died

Dead Eyes See No Future

My Apocalypse

Silent Wars

Revolution Begins

Dead Bury Their Dead

Last Enemy

I Will Live Again

We Will Rise

Nemesis

Fields of Desolation / Outro

Nuo biisit soitettiin, mutta keskivälin biisien keskinäisen järjestyksen suhteen en ole ihan satavarma - viisi ensimmäistä ja viisi viimeistä olivat kuitenkin tuossa järjestyksessä.

Ei siis yhtään vanhempaa (Liiva-aikakaudelta) biisiä joukossa, kun taas uudelta levyltä soitettiin peräti viisi biisiä. Wages of Siniltakin setissä oli siis vain nuo kaksi biisiä - Ravenous ja Dead Bury Their Dead, kun siltä soitetaan yleensä enemmän biisejä kuin edes uusimmalta levyltä. Silent Wars oli melkoinen yllätys, kun sitä ei ole pahemmin soitettu kai nyt ainakaan tällä kiertueella, ja Last Enemy oli myös todella iloinen yllätys - onhan se yksi parhaista Rise of the Tyrant -levyn biiseistä. :)

All in all, tämä fanityttö on taas erittäin tyytyväinen, eikä löydä ylisanoja kuvaamaan Arch Enemyn mahtavuutta. :D Seuraavaa Suomen-keikkaa odotellessa, milloin ikinä se sitten tuleekaan olemaan.

Kiitos tuosta listasta! Nyt tiedän mistä jäin paitsi. Ja tuskin sitä seuraavaa vetoa tarvitsee pitkään odotella, uutta levyä ovat tekemässä ja tänne tulevat varmasti rundilla.