HooPee

Nightwish mediassa V

1,653 posts in this topic

Tiedätte kyllä. Jatketaan täällä kaikesta media-julkaisuista.

Helsingin Sanomissa 27.11. on taloussivuilla (E1) juttu Ewo Pohjolasta: ”Metalliliiton mies”. Jutussa on paljon asiaa Nightwishista.

”Nightwishin kiertueelle lähtee 4 bussia, 3 rekkaa ja 60 henkeä”

Hesarin juttu Ewosta kokonaisuudessaan tuolla.

Edit. Tuomas vieraana huomenna YleX:n aamussa klo 9.00.

Täältä löytyy tuorein YleX-haastattelu.

Ihan hyvää matskua. Imaginaerum tällä viikolla myös YleX:n viikon albumi ja täten siltä kuullaan näyte joka päivä (nohh... siinä vaiheessahan ne kaikki on jo kuultu, mutta Tuomaksen selosteet silti kiinnostaa).

Hirmuinen dilemma kuuntelisiko tuota levyä jo youtubesta... Saan levyn käteeni vasta perjantaina, koska tilasin sen eri osoitteeseen. TOSIN silloihan minä voin kuunnella instrumentaaliversiota. Teen niin, että kuuntelen nyt pelkän Arepeskin ja Last Ride of the Dayn ja loput vasta perjantaina.

Haha, Anette on erikoisen ihana päästessään puhumaan ruotsia. :D

http://areena.yle.fi/video/1322475846971

Tuossa tuli esiin muuten yksi asia jota aina joskus mietin: miten hyvin Anettelle informoidaan asioista. Hän on yleensä aika nopea kertomaan blogissa uusista julkaisuista (kuten esim. Storytime-video) mutta kun lintubiisi laitettiin Aku Ankan sivuille niin siitä hän ei maininnut mitään. Monet kommentoivat sitä hänen blogissaan, myös minä, ja samalla mietin että mahtaakohan Anette edes tietää että se on ihan virallisesti ja luvallisesti laitettu nettiin. Ei hän siis tiennyt asiasta. Ja luuli sen vuotaneen nettiin vahingossa.

Edit

Siis minusta tuo on niin ihanan avoin ja lämminhenkinen keskustelutuokio kokonaisuudessaan, kuka vaan suinkin pystyy ruotsia kuuntelemaan.

http://areena.yle.fi/video/1322481789808

http://areena.yle.fi/video/1322478728128

Edited by Ursa

Anette on Tuomaksen kanssa loistava PR-pari Nightwishille.

Ruotsia en ymmärrä kun sanan sieltä täältä, mutta Anetten välitön ja vapautunut olemus kertoi paljon.

En tiedä kuuluuko tuo skånelaisuus tai etelän aksentti paremmin ruotsia ymmärtävän korvaan.

Anette on Tuomaksen kanssa loistava PR-pari Nightwishille.

Ruotsia en ymmärrä kun sanan sieltä täältä, mutta Anetten välitön ja vapautunut olemus kertoi paljon.

En tiedä kuuluuko tuo skånelaisuus tai etelän aksentti paremmin ruotsia ymmärtävän korvaan.

Juu, Anette on loistava haastateltava. :)

Jospa YouTubeen (tai tänne) tulisi kohta käännös koko haastatteluun. Tässä jotain sisällöstä (saa korjata):

Spoiler: Click here to show
En tiedä oliko Anette tullut vähän myöhässä tai yllättäen studioon mutta haastattelija puhui alussa siitä miten Madonna oli joskus tullut Ruotsissa myöhässä radiohaastatteluun eikä ollut itse tiennyt siitä itse ennen kuin joku suomalainen toimittaja oli huomauttanut asiasta. Ja että Anetten kanssa oli ollut sama juttu, he olivat yrittäneet kysyä mihin aikaan hän voisi tulla ja Anette oli vastannut että ei aavistustakaan, hän tulee sitten kun joku sanoo että on sen aika. :)

Anette kertoi suostuneensa X3M:n haastatteluun heti mutta kieltäytyneensä monesta muusta. Vähän juttua hänen murteestaan, ja sitten Anette sanoi ettei aio puhua "muumi-suomea".

- Hyviä matkaa, vai mitä ne sanoo lentokoneessa. Helsinki... joo. Tervetuloa.

Haastattelija kysyy tuleeko koskaan mitään ikäviä yllätyksiä jos ei esim. päivän ohjelma ole täysin selvillä. Anette sanoo että kyllä, eikä vain päivän suunnitelmissa, vaan hän kertoo esimerkkinä sen Aku Ankka-sivun biisijulkaisun josta hän ei ollut tietoinen. Hän oli vähän paniikissa kysellyt että hei miten se kappale on netissä, onko se vuotanut sinne.

Mutta vaikka bändin takana on iso koneisto ja sieltä "sanellaan" paljon asioita, Anette kertoo olevansa hyvin itsepäinen ja päättävänsä mm. haastatteluista pitkälti itse. Nytkin hän olisi voinut suostua 5-6 haastatteluun mutta oli sanonut tiukasti että ei käy, Radio X3M ja yksi siihen lisäksi riittää.

Naishaastattelija kysyy että kai Anette tietää mitä nyt keskiviikkona tapahtuu. Anetten ilme on vähän hämmästynyt, mutta haastattelija selventää: Uusi albumi ilmestyy.

- Niin joo. On meillä joku nimikirjoitusjuttu jossakin. (naurua) Sen minä tiedän. Ja keskiviikkona lennän kotiin.

Oletko hermostunut edes levyn julkaisua?

- En samalla tavalla kuin edellisen levyn ilmestyessä. Itse asiassa sillä ei ole väliä mitä mieltä ihmiset siitä ovat, koska me olemme joka tapauksessa todella ylpeitä ja rakastamme sitä levyä. Olemme nyt harjoitelleet uusia kappaleita ja Los Angelesin keikasta tulee aivan fantastinen. Olen sitä mieltä että pystyn tällä levyllä näyttämään niille, joiden mielestä en ole "tarpeeksi hyvä" Nightwishiin, saan enemmän itsestäni esille.

Onko Tuomas tällä kertaa tehnyt kappaleita jotka sopivat paremmin äänellesi?

- On, ja seuraavalla levyllä hän tietää entistä paremmin mikä sopii minulle. Koska sanon hänelle koko ajan että "tää on hyvä!" "Tämän haluan laulaa."

Oletko kieltäytynyt koskaan laulamasta jotain kappaletta?

- En, paitsi joitakin vanhoja kappaleita, ajalta ennen kuin liityin bändiin. Nytkin oli yksi biisi jota he ehdottivat esitettäväksi, minä sanoin että ei tule mitään, ja se otettiin pois.

Anette Olzon spelar blockflöjt - Anette soittaa nokkahuilua

Yritimme järjestää sinulle yllätyksen, halusimme sinun soittavan klarinettia, koska kotisivullasi kerrot että olet soittanut - miten se lausutaan, obue...?

- Oboe (oboo).

Olet soittanut oboeta kahdeksan vuotta, ja ajattelimme että oboe tai klarinetti, ihan sama, mutta se ei ole ilmeisesti ollenkaan sama asia?

- Ei todellakaan, saksofoni ja klarinetti ovat ehkä hiukan samanlaisia soittaa, mutta oboe on aika erikoinen. Se on vähän kuin fagotti.

Miten keksit alkaa soittaa oboeta joskus 8-vuotiaana?

- Olemme äidin kanssa todella erimielisiä, ja hän suuttuu aina kun sanon näin haastattelussa - mutta minusta hän pakotti minut soittamaan oboeta. Minä halusin laulaa ja valita soittimekseni joko pianon tai kitaran, mutta se oli hänen mielestä aivan liian tavallista. Parempi oli valita soitin jolla pääsee soittamaan sinfoniaorkesteriin tms. - "valitse oboe"! Kaikista vaikein instrumentti, tosi kivaa. Mutta olin opettajan mielestä hyvä soittamaan sitä ja osasin aina soittoläksyni vaikken harjoitellut.

Sitten haastattelija antaa Anettelle nokkahuilun ja Anette vetäisee jonkin oktaavin sillä...

- Jotakin muistaa vielä, Ruotsissa nimittäin pakotettiin soittamaan nokkahuilua ennen kuin sai valita jonkin toisen instrumentin.

Mieshaastattelija kertoo omista nokkahuilumuistoistaan, koulussa piti soittaa vuosi nokkahuilua pystyäkseen valitsemaan jonkin toisen instrumentin, hän jätti sen kesken koska se oli tylsää... ja toinen haastattelija heittää tähän että jos hän olisi jatkanut nokkahuilun soittoa, hänestä olisi voinut tulla uusi NW-solisti... tai jotain blabla. En kyllä oikein ymmärrä tuota suomenruotsia, joku toinen ehkä ymmärtää paremmin mitä ne sanoo.

Juttua Hesarin jutusta jossa haastateltiin Ewoa, hän kertoi että kerran Pariisissa bändi kiivastui niin että he hajottivat koko takahuoneen.

Onko jotain vastaavaa sattunut sinun ollessasi mukana?

- Ei meidän bändin keskuudessa, mutta joidenkin mukana olleiden bändien kyllä. Emme ole itse tehneet mitään, mutta olemme nähneet.

Onko se niin "coolia" kuin miltä se kuulostaa, että rocktähti heittää telkkarin ulos hotellin ikkunasta?

- No ei... Kerran Kreikassa olimme tosi väsyneitä ja minä olin aika ärtynyt, ja silloin Tuomas ja pojat sanoivat että heitä vaan telkkari ulos ikkunasta! :) Mutta minulla on lapsia, en minä voi tehdä sellaista. Minun pitää näyttää hyvää esimerkkiä. Jos olisin ollut joku 20-vuotias niin olisin varmaan viskannut sen tv:n ulos. -Siis se oli semmoinen vanha, pieni 17 tuuman TV......

Mikä yleensä aiheuttaa tällaiset tilanteet, huono organisointi vai huono soittaminen lavalla...?

- Yksi tapaus jossa tiedän että ainakin tuoleja vähän potkittiin takahuoneessa, oli Rock am Ring jossa myös Metallica soitti. Se oli meidän huonoin keikka. Sähköt katkesivat 2-3 kertaa esiintymisemme aikana, 70 000 ihmisen edessä. Oasis oli tulossa meidän jälkeemme, ja yleisö alkoi huutaa Oaaa-sis... siis he halusivat meidät pois lavalta. Pojat olivat ihan hermona, itse pysyin rauhallisena. Mutta sen jälkeen alkoivat tuolit ja suomalaiset kirosanat lentää. Se oli luonnollista koska tämä oli tärkeimpiä keikkojamme, se oli tarkoitus näyttää MTV:llä. Minä vaan ehdottelin että mehän voidaan soittaa joku biisi akustisena... :) Tuollaiset tilanteet taklaan itse asiassa aika hyvin. Minusta olisimme voineet esittää Marcon kanssa Amaranthin akustisena, mutta toiset olivat vaan että ei ei...

Sinä et siis ole kovinkaan iso diiva?

- Höh, minun taustani on kapakoissa joissa ihmiset heittävät olutta esittäjien päälle ja kiskovat vaatteista, minä olen esiintynyt cover-bändeissä savuisissa paikoissa, eli en ole kovin hemmoteltu. Olen tottunut siihen että ihmiset hyppivät lavalle tai huutavat että "olet surkee laulaja". Joten se on ehkä yksi vahvuuteni, pystyn nauramaan tuollaisissa tilanteissa enkä välitä

Anette Olzon gillar finlandssvenska dialekter - Anette tykkää suomenruotsin murteista.

Anettella kuuntelutetaan suomenruotsin murteita ja hän kertoo mielipiteensä niistä, ei kovin mielenkiintoista juttua... Viimeisestä hän sanoi että se muistutti Johanin äidin puhetta. :)

Kohdasta 4:20 lähtien:

Sinulla on poika nimeltään Nemo. Nightwishillä on samanniminen kappale. Oletko saanut kuulla tästä paljon?

- Joo, mutta jestas sentään, en välitä siitä p*kaakaan. Emme me sen kappaleen perusteella valinneet pojallemme nimeä. Kun aloimme pohtia hänelle nimeä, ensimmäinen ehdotus oli Neo, kuten Matrixissa. Sitten siitä tuli Leo. Lopulta keksimme Nemon. Minulle tuli Nemosta mieleen Nemo-kala. Rakastan sitä elokuvaa. Johan taas tykkää Kapteeni Nemosta. Tuomas oli tietenkin myös iloinen tästä nimestä. :) Mutta sitten on niitä jotka kommentoivat että "eihän Nemo ole mikään nimi". "Se on latinaa ja tarkoittaa ei kukaan". Hauskinta oli kun olin kävelyllä Nemon kanssa ja tapasin naisen joka alkoi jutella. Hän kysyi pojan nimeä ja vastasin että se on Nemo. Jahaa, hän sanoi ja kysyi: Mikä hänen nimekseen tulee sitten kun hän on aikuinen? :) Vastasin että hän on edelleenkin Nemo, ja nainen sanoi että eihän se ole mikään nimi. Sanoin että meidän sukupolvemme nyt vaan antaa lapsilleen hiukan erikoisia nimiä, Nemo on myös hiukan erikoinen mutta se on hänen nimensä.

Mutta Neo olisi myös ollut siisti nimi, Matrixin mukaan?

- Ei Neo olisi sopinut hänelle, hän on ihan selvä Nemo. Ja hänen koko nimensä on Nemo Leon Eli. On hyvä antaa lapsille monta nimeä joista valita. :) Vanhimman poikani nimihän on Seth. Ruotsissa se lausutaan "Sett". Hänen mielestään se on tosi tyhmä nimi. "Miksei minun nimi voi olla Elliott?" Mutta nyt kävimme katsomassa vampyyrileffan Breaking Dawn, ja siinä sen ihmissuden nimi on Seth. Sen jälkeen nimi oli "aika ok..."

Ruotsalaisia lauseita joissa on Seth-sett-väännöksiä... Har du sett Seth jne...

- Mutta se on ihan sama minkä nimen antaa, esimerkiksi minä en ole koskaan tykännyt Anette-nimestä. Se on kuitenkin minun nimeni, ja lapsista nyt vaan tulee sen nimisiä kuin vanhemmat päättävät.

Mitäs mieltä olet Janne-nimestä, verrattuna Tediin? (kyse ilmeisesti juontajien nimistä)

:D:D:D

Naisjuontaja: Ehkä me lopetetaan tähän, tämä on hyvä lopetus.

- Janne, se on niin kuin Jan Erik. Se on lyhenne. Siitä puuttuu jotain. Se on niin kuin lempinimi, jos oikea nimi on Jan Erik, Jan Gustav, Jan Olof, Jan-jotakin...

Miesjuontaja (ilmeisesti Janne): Just, toivottavasti tulet pian takaisin, Anette. :) Tosi kiva kun olet täällä.

Naisjuontaja: Nightwishiltä ilmestyy keskiviikkona uusi levy, Imaginaerum, ja keväällä ilmestyy myös leffa. Jännää siis tiedossa, paljon kiitoksia että tulit, Anette!

Edited by Ursa

Täältä löytyy tuorein YleX-haastattelu.

Ihan hyvää matskua. Imaginaerum tällä viikolla myös YleX:n viikon albumi ja täten siltä kuullaan näyte joka päivä (nohh... siinä vaiheessahan ne kaikki on jo kuultu, mutta Tuomaksen selosteet silti kiinnostaa).

Uuden musiikin aamuvuoro

Periaatteessa huomista kappaletta ei ole kuultu vielä (paitsi ne onnelliset jotka ovat saaneet levyn etukäteen), kun levy ilmestyy ylihuomenna. Jos se ei ole The Crow, The Owl And The Dove .

Kiitos Ursa vaivanäöstä, nyt täällä Hollolassakin ymmärretään mitä Anette sanoi :W:

Tuomas Holopainen huomenna Huomenta Suomessa klo 8.50. Ja uusimmassa Suosikissa koreilee Tuomas ja Anette, sisällä myös neljän sivun juttu bändistä. Hieno kansikuva Suosikissa! (...allekirjoittanut Suosikin kuvankäsittelijä ;) )

Sulovalo, kannattaa suhtautua varauksella minun "käännöksiin"... en osaa kääntää. :P Anetten puhetta on minusta aika helppo ymmärtää, mutta suomenruotsi... argh!

Kuuntelin yhden kappaleen. Sen josta olisi minusta pitänyt samplen perusteella tulla single. :D Vaikkei minulla kärsivällisyyttä olekaan niin haluaisin nyt kuitenkin odottaa että saan sen levyn soittimeen ja pääsen kuuntelemaan sen kokonaan ja kunnon äänentoistolla. Kovin monta päivää en kyllä jaksa enää odottaa kun kerran tiedän sen olevan jo netissä...

Hiukka aiheeseen liittyvää off-topicia.

Kun en ole enää aivan teini, joten en tiedä tarkkaan mikä tilanne on kentällä "Warettamisen" suhteen. Aivan oma arvionani luulisin että ainakin näissä länsimaissa "warettaminen" ei ole enää in. :down: Ainakin bändien oikeat fanit tajuaa, että hyvää musaa saadaan jatkossakin vain maksamalla bändeille tehdystä työstä. Joka pitää musiikista ja kerää levyjä, kyllä levy pakkauksineen ja oheiskamoineen kuuluu aina levy-kokonaisuuteen. Myös soundimaailma on aidossa levyssä aina parempi kun jossain moneen kertaan pakatussa bittiläjässä.

Sain niistä samplesta sen verran infoa kun tarvitsin, ei tee mieli kuunnella karanneita biisejä, käyn hakemassa rieskan kunhan se tulee tuohon meidän Anttilaan.

Uuh! Riisuttu akustinen levy mainittu!

Kyllä se sieltä vielä joskus pullahtaa. :D

Elämän vettä, pillipiipari Troy Donockley ja Marco akustisessa kitarassa. The Crow, The Owl And The Dove antaa osviittaa. Nightwish on tehnyt täyden ymprän ja palannut Angels Fall Firstin tunnelmiin.

En muista, onko jo mainittu, mutta joka tapauksessa: parin tunnin päästä eli kympiltä alkaa RadioRockilla jonkinlainen NW-spesiaali. Kestää vissiin sinne Imaginaerumin keskiyösoittoon asti.

Hah tuota RR:n kilpailua jossa on mahdollista olla "ensimmäinen albumin omistaja maailmassa" eli päästä Anttilassa jonon ohi ostamaan ensimmäinen siellä myytävä Imaginaerum.

Mikä lyhenne me muuten annetaan tälle levylle? Meillä on CC ja DPP, mutta Imaginaeruminkin saisi lyhentää joksikin. Kelpaako IM? Rohkeampikin se saisi olla, kuten japsihtava Imaru.

^ Imaruhan on loistelias lempinimi. Sen lausumismuodon jopa käsittäisi. Saisi olla kyllä Imagiaerumin kansilehdessä melkein jotkit fonetiikkamerkit. :lol: - Image voisi olla myös näpsäkkä väännös. IM:ää en sen sijaan kannata. Rakkaalla lapsella tulee olla uniikki hellittelynimi. ;)

Edited by Livia