Sign in to follow this  
Guest Peetu

Floor Jansen

562 posts in this topic

Guest Peetu

Koska tuo Anetten ketju on pelkkää Floor Jansen-kirjoittelua, parempi avata hänelle oma ketju.

Tämä Floorin blogikirjoitus selvensi aika paljon juttuja ainakin minulle. Ei nainen ehtinyt pahemmin harjoitella biisejä, siihen nähden veti hyvin.

Edited by Peetu

Ainakin esiintymistaitojen ja ulosantinsa perusteella (haastattelut, spiikit) kelpaa bändiin paremmin kuin molemmat edeltäjänsä.

Vielä flunssaisenakin lauloi niin hienosti!!! Mä niin tykkäsin kohdasta missä Marco laulaa Islanderia ja Floor siinä takana ja sit he läpsäyttää käsiään yhteen. Jotenkin jätkillä hymy, joka tuntuu aidolle! se keikan loppukohta missä Tuomas halaa Flooria oli ihana!

Huonoja youtube pätkiä katsellessa kuitenkin on hyvä fiilis, et vau mikä laulaja...!!!!

Ainakin jotain jatkumoa kun solisti bloggailee :) Tosin tässä blogissa ei taida pääasiaksi muodostua se minkälaisia rättejä on osteltu :D .

Tässä vielä Seattlesta Last Ride of the Day:

Vaikka tuo biisi oli minusta ennenkaikkea Anetten hieno taidonnäyte, niin tämähän toimii aika komeasti Jansenin vetämänä! Ja varmaan parantuukin tuosta vielä.

On kyllä lahjakas laulaja kun osaa jo todella hyvin kappaleet. Ei voi kun toivoa että jää kokonaiseksi laulajaksi eikä tuuraa vaan.

On kyllä lahjakas laulaja kun osaa jo todella hyvin kappaleet.

Tosin se, että Jansen on tainnut Nightwishia enemmänkin kuunnella, saattoi auttaa. :D

Olen kyllä hyvin vakuuttunut Floorista, etenkin kun luin, että hän on ollut nyt flunssassa. Voi vaan kuvitella, miten hyvältä hän kuulostaa jahka ääni alkaa kunnolla toimia ja saadaan TASOKASTA videomatskua keikoilta :D Osa syynä Floorilaistumiseeni lienee se, että olen aina pitänyt himpunverran enemmän Tarjan aikaisesta Nightwishistä, kun hänen äänensä oli iso syy siihen, miksi bändiin edes rakastuin. Toki olen Anettea arvostanut ja ihaillut youknowit, mutta nyt tuntuu siltä, että bändi kuulostaa siltä miltä pitääkin. :) Pidän myös Floorin äänestä enemmän kuin Tarjan, sillä tämä hollantilaisamatsooni käyttää ääntään monipuolisemmin.

Ainakin jotain jatkumoa kun solisti bloggailee :) Tosin tässä blogissa ei taida pääasiaksi muodostua se minkälaisia rättejä on osteltu :D .

reps.... :lol:

Olen kyllä hyvin vakuuttunut Floorista, etenkin kun luin, että hän on ollut nyt flunssassa. Voi vaan kuvitella, miten hyvältä hän kuulostaa jahka ääni alkaa kunnolla toimia ja saadaan TASOKASTA videomatskua keikoilta :D Osa syynä Floorilaistumiseeni lienee se, että olen aina pitänyt himpunverran enemmän Tarjan aikaisesta Nightwishistä, kun hänen äänensä oli iso syy siihen, miksi bändiin edes rakastuin. Toki olen Anettea arvostanut ja ihaillut youknowit, mutta nyt tuntuu siltä, että bändi kuulostaa siltä miltä pitääkin. :) Pidän myös Floorin äänestä enemmän kuin Tarjan, sillä tämä hollantilaisamatsooni käyttää ääntään monipuolisemmin.

Totta, Cheva, mulla on ihan sama fiilis.

Troy myös hehkuttaa Floorin taitoja Facebookissa (http://www.facebook.com/pages/Troy-Donockley/255691701150107).

Huomaa että Floorilla on vahva laulutekniikka kun flunssaisuus ei laulussa kuulu.

Tässä linkki floorin omille kotisivuille: http://floorjansen.com/

Näin Floorin ensimmäisen kerran keikalla Helsingin Nosturissa kun ReVamp oli lämittelijänä Epicalle. Toki olin kuullut naisesta sitä ennen ja After Forever oli etäisesti tuttu bändi, vaikka yhtään levyä en (silloin) omistanutkaan. Olin välittömästi ällikällä lyöty sekä ReVampin musiikista ja Floorin esiintymisestä. Ostin levyn (Floorilta itseltää, muuten!) välittömästi keikan jälkeen. Myöhemmin näin Revampin esiintyvän myös Tukholmassa ja muutaman kerran Englanissa. Sen verran mitä olen nähnyt ja onekkaana saanut myös itse kokea; Floor on paitsi hyvä esiintyjä, myös luonteva ja kiva tyyppi fanitapaamisissa.

Tämän jälkeen minua on harmittanut aina vain enemmän se että en aikoinaan ostanut lippua Nightwishin Tapaninpäivän keikalle, jossa After Forever olisi ollut lämppärinä.

Jos Floor jää Nightwishiin, otan hänet avosylin vastaan. Aikoinaan Tarjan erottamisen jälkeen hän olisi ollut mielestäni hyvä valinta, mutta kun Tuomas selvästi sanoi ettei ota samantyylistä kuin Tarja ja After Forever oli vielä selvästi voimissaan en uskonut Floor olisi uusi laulaja. Toisaalta nämä 7 vuotta ovat antaneet Floorille aikaa kehittyä laulajan ja osoittaa että hänestä löytyy muitakin puolia kuin se mitä After Foreverissä on nähty. Lisäksi Anette on tuonut laulullisesti Nightwishiin sellaisia piirteitä joita ei ehkä olisi huomattu hyödyntää jos olisi suoraan jatkettu "korkealta ja kovaa"-tyyppisen solistin kanssa.

Dark Chest of Wonders, San Francisco, 3.10.2012

edit:

Storytime, San Francisco, 3.10.2012

edit:

WIHAA, San Francisco, 3.10.2012

Edited by Minni

Dark Chest of Wonders, San Francisco, 3.10.2012

Ihan hämmentävää tuo Floorin esiintyminen ja lava olemus 8) toki sitä esiintymiskokemusta on rutkasti ennestään, mutta varmasti moni muu jännittäisi tuossa tilanteessa ja se paistaisi läpi, vaikka kuinka rautainen ammattilainen olisi.

Itsekin hieman vierastin aluksi ajatusta siitä, että Nightwishissa laulaisi taas klasari ääni, mutta "muutamia" live-videoita katsottuani on jo epäilys tipotiessään.

Taidan tehdä aarian tuosta Floorin Dark Chest of Wondersille. Iskee aivan tajuttoman lujaa itselleni. Last ride kuulosti myös yllättävän hyvältä! Toivoisin kuitenkin, että Floor vetäisi sen biisin rock-äänellään, kun hän todellakin pystyy belttaamaan. Nyt selkeästi hieman pidättelee, mutta menee varmasti aikaa, että etenkin nämä uudemmat biisit löytävät oman "uomansa". Vanhempia Floor lienee heilaillut jo ihan muutenkin vaan aiemmin vuosien aikana, kun NW-fani käsittääkseni on ollut :)

Edited by Cheva

Siihen nähden miten vähän treenannut noita biisejä bändin kanssa vetää varsin hyvin.

Anettehan ei edes pystynyt vetämään kaikkia vanhoja biisejä vaikka kuinka reenasi. Luulen että floor pystyy vetämään aika hyvin sekä uutta että vanhaa materiaalia. Overall,

aika tarjan omainen ääni. Esiintyy hyvin, pitkä keikkatauko näkyy toki vielä ja varmasti paranee laulu ja esiintyminenkin kun vetää muutaman keikan lisää ja tulee rutiinia.

Katselen ja kuuntelen parhaillaan Dark chest of wanders-livevetoa ja kuten jossain tulin jo aiemmin maininneeksi, on Floor kyllä kaiken hypen ansainnut. Huikea lavakarisma, mahtava ulosanti sekä erinomaiset reidet...ööö...taidot....ööö...nevermind. Harvoinpa näin pikaisella komennuksella ison ja tunnetun bändin solistiksi noussut artisti on näin hyvän vaikutuksen tehnyt.

Toivottavasti yhteistyö jatkuu myös rundin jälkeen. Olisi todella "jänskää" päästä näkemään tämä amatsoni ja muukin bändi livenä.

Minun mielestä jo noiden videoiden perusteella Floor on MAHTAVA! Siinä missä on ollut NW:ssä Tarja ja Anettekin. Vaikkakin olen tykännyt Floorin äänestä ja tavasta laulaa jo ennen tätä NW-pestiä :) Toki treeniä hieman vielä vaatii, mutta en malta odottaa miltä kuulostaa vaikkapa Helsingissä.

Minun puolestani messiin vaan pysyvästi jos itse haluaa homman ottaa. Niin pro-meininkiä lyhyellä varoitusajalla ja heikohkolla fyysisellä kunnolla (flunssa). Kun toipuu, saa koko rekisterinsä käyttöön ja saa muutaman keikan vyölleen niin tulee olemaan erittäin kova.

Ja tämä ei ole mitään Anetten dissaamista, tämä vaan kuuluu tämän bändin tarinaan.

Katsoin eilen youtube live pätkiä by pojjat&Floor Jansen ja oli PAKKO ostaa ylikalliit liput Helsingin keikalle. Ei voi todeta muuta kuin rock on :W: Tuo nainen on pirulauta hyvä ja mikä esiintyminen!! ..kuukausi tuntuu nyt todella pitkälle ajalle odottaa live vetoa :)

After Foreveriä on tullut kuunnelltua siitä asti kun näin bändin lämmittelevän NW:iä. Floorin äänessä viehättää itseä eniten se että hän pystyy laulamaan uskottavasti niin rokkaavaa kuin täysin klassistakin materiaalia. Lavaesiintyminen hänellä on myös totta vie hallussa. Ja vaikka en valitettavasti ole tavannut häntä, tulee videohaastatteluista mieleen välitön ja lämmin persoona.

Yhtään väheksymättä Tarjaa tai Anettea, sanon suoraan että näin Floor-lasien takaa nähtynä bändille tekisi taatusti hyvää jos hänestä tehtäisiin vakituinen jäsen bändiin.

Toivottavasti joku viitsii miettiä näitä asioita viestin pituudesta huolimatta.

Tuon nyt esille muutaman seikan tästä Floorista ja hänen taidoistaan, sekä vastata täällä esitettyihin mielipiteisiin hänestä. Tuntuu nimittäin, että joillakin kehujilla ei ole suoraan sanottuna ole välissä realiteetteja tai edes korvia päässään. Tottakai kaikilla on ja saa olla mielipiteensä ja mieltymyksensä, mutta kohtalaisen faktaperäiset asiat pitäisi pitää mielessä. Katsoin lähestulkoon kaikki tuubipätkät mitä tähän mennessä Floorista ja nw:stä on tullut, ihan niitä hyvälaatuisiakin.

Tämä toivottavasti saa teissä aikaan sentään jotain tervettä kriittisyyttä Flooria kohtaan, kun se tuntuu olevan täysin unohtunut.

Plussaa ja miinusta:

+ Floor on normaalin ammattilaisen tasoisesti omaksunut biisit lyhyessä ajassa, mikä on loistojuttu, mutta mikä ei todellakaan ole alkuunkaan poikkeavaa tai osoittaisi mitään "erityiskykyjä". Sen todella tiedän koska itsekin muusikkona toimin ja tiedän alan kuvioista jo varsin paljon. Selvä ammattilainen hän kuitenkin on.

+ Englannin lausuminen on ainakin Tarjaa parempaa, Anetteen verrattuna taas ei.

+ Floor vaikuttaa todella mukavalta ihmiseltä ja persoonalta, kuten täällä onkin jo todettu, siksi tuntuukin ihan oikeasti pahalta kritisoida häntä..muttamutta en vain kestä enää tätä yltiöpositiivista suhtautumista hänen "hämmästyttäviin" taitoihinsa, ja samaan hengenvetoon hänen "paremmuuteensa" esille tuomista Anetteen verrattuna.

- Olen lukenut täältä ihmisten kehuvan Floorin ääntä Anetten ja Tarjan ääntä voimakkaammaksi. Siis oikeasti kuunnelkaapa hieman tarkemmin. Anetten ääni Tarjasta puhumattakaan on todella vahva ja on täyttä sontaa väittää, että hänen äänensä hukkuisi Nightwishin jytkeeseen livenäkään, kun taas Floorin ääni aivan auttamattomasti hukkuu tuonne. Ja todella ymmärrän, että se voi johtua jo pelkästään siitä, että Floor on vasta tullut bändiin paljoa harjoittelematta, mutta kukaan ei voi näiden näytteiden perusteella sanoa Floorin ääntä vahvemmaksi kuin Aneten puhuttaessa Nightwishin kappaleiden tulkinnasta.

- Kaiken kaikkiaan Floor laulaa todella ponnettomasti ja arasti ja hiljaa! Kuunnelkaapa nyt oikeastaan mitä tahansa pätkää noilta keikoilta...Hyvä esimerkki tuo aikaisemmin tänne linkitetty Last Ride Of The Day. Mitä voimattomuutta! Juu taas ehkä menee osittain aloittelun piikkiin mutta rajansa silläkin. Ja vielä joku kehtaa väittää että Floorilla on voimakas ääni! No joo ehkäpä levyllä voi kuulostaa, mutta esimerkiksi After Foreverin live-tallenteista, joita esim. Dillinger linkitti: Heikohkoa hoilotusta, joka kuulostaa kuten joku osuvasti täällä sanoikin: fanien Tarja-parodisoinnilta. Erityisesti AF:n cover She Is My Sin..voi hyvänen aika miten ala-arvoisen kuuloista. Todella heikko yritelmä tyyliin "laulampa idolini tapaan klassisella tekniikalla, kun kerran luulen hallitsevani sen yhtä hyvin."

- Ääniala. Ihan tosi onko teillä mitään käsitystä mistä te puhutte?? Floorin äänialassa ei käsitykseni mukaan ole alkuunkaan mitään ihmeellistä. Täysin normaali sopraano.

- Floorin ääni on oikeastaan todella yksipuolinen. Olipa tekniikka sitten klassinen tai ns. pop tekniikka, ei äänestä mitenkään löydy herkkyyttä ja keveyttä, vaikka kuinka haluaisitte uskoa! Ainoastaan paksuhkoa sielutontakin ääntä. Tämä toimii lähinnä vain Tarjan aikaisissa biiseissä, mutta tietääkseni Nightwish on tähän asti ollut kehittyvä bändi ja uudempi tuotanto on tottakai tärkeämpää keikoilla, kuin samojen vanhojen biisien soitto.

- Halusin viimeiseen asti välttää ulkonäön kritisointia ja vältänkin lukuunottamatta pientä puolustusta Anetten puolesta, koska Anette on minusta saanut ihan kohtuutonta arvostelua pukeutumisensa puolesta. Vaikka kyse on aikalailla makuasioista niin Floorin vaatteet eivät kyllä milläänlailla ainakaan ole sopivampia tai tyylitajuisempia kuin Aneten. Mielestäni jopa se kukkamekko voittaa nämä ainaiset mauttomat luovuuden vastakohdat eli kliseiset raskastekoiset nahkasaappaat, niitit, hirvittävät mekot ja korsetit, punamustat synkät värit...

Ihan tosi Nightwish ei ole musiikkinsa puolesta mikään goottibändi, ei millään tasolla!! Ehkä ainoastaan Tarjan 90-luvun ja 2000-luvun lopun tyylien puolesta joku saattoi erehtyä kutsumaan nw:tä goottibändiksi. Vaatteet ovat toki makuasia mutta jotain rajaa tähän fanien "ainoaan oikeaan" metallityyliin. Ihan rehellisesti onko nw edes mikään metallibändi. Itse en ainakaan ole mieltänyt bändiä yhtään rockia hevimmäksi. Ainoastaan sinfoniseksi ja luovaksi monipuoliseksi rock- ja elokuvamusiikiksi.

Nyt alkaa olla viestillä jo sen verran pituutta, että jatketaampa toisella kertaa..eivät nämä ajatukset ihan tähän loppuneet. Älkää ymmärtäkö kuitenkaan väärin. Arvostan Flooria tuuraajana ja ihmisenä mutta hän ei vain mielestäni ole Nightwishin tasoa lähimainkaan. Olen seurannut erittäin aktiivisesti tauotta Nightwishia vuodesta 2003 lähtien ja kehitys on ollut kokoajan myönteistä tai ainakin minun mieleeni ja voisi yhäkin olla KUNHAN Floorista ei tule vakiosolistia. Floorin liittyessä taannutaan niin paljon taaksepäin etten uskalla edes ajatella pitemmälle. Menneisyys, täältä tullaan, tosin laaduttomampana... :S

Mitä nyt jonkun verran noita livepätkiä katsellut niin hiukan on ristiriitaiset alustavat fiilikset. Esim. Dead to the World kuulostaa aivan mahtavalta, mutta toisaalta Scaretale taas jättää kylmäksi, ihan kuin neito vetäisi käsijarru päällä, kappale vaatii enemmän heittäytymistä. Samoin en oikein jaksa uskoa että Floorista on tulkitsemaan Slow, Love, Slowta mutta aika näyttää.

Tällä hetkellä en toivo Floorista vakituista solistia, joskaan en myöskään ole aivan täysin häntä tyrmäämässä. Lopullisen Tuomioni (juu, tiedän, sillä ei ole yhtään mitään tekemistä yhtään minkään kanssa) annan Hartwallin jälkeen.

Niin siis tosiaan, tämä vain yt-klippien pohjalta ja oma nöyrä mielipiteeni.

Edited by Myrow

^

^

Kylläpä täytyy sanoa että alleviivaan suurimman osan kirjoituksestasi uruk-hai Minäkin koko illan melkein kahlannut läpi noita videoita, ja kyllähän nuo Tarja-eran biisit kuulostivat jo ihan kohtuuhyviltä ja jo mainittu Dead to the World jopa erinomaiselta. Tässä toimii Marcon ja Floorin äänet ihan hjyvin yhteen, muuten en ole kovin vakuuttunut vielä tuosta Marcon ja Floorin äänten yhteispelistä, Jotenkin pidättyvältä tuo tulkinta ainakin toistaiseksi kyllä vaikuttaa. Varmasti Floor on kaikinpuolin ammattilainen tekniikaltaan ja muutenkin, mutta se itse ääni ja tulkinta ei kyllä ainakaan meikeläiselle tule ihon alle, jotain vaan puuttuu (joo ja tiedetään että keikkoja vasta muutama takana ja kuunneltu on myös muita Floorin tuotoksia).

Scaretalen saisivat ainakin heittää setistä veke ja Amaranthin, vaikka Floor sen itseasiassa ihan hyvin näyttäs jo vetävän. Toivottavasti sais noihin Imaginaerumin biiseihin vielä sitä rock-saundia lisää, voi spelastaa jonkin verran. Ghost River oli jo ihan suht ok. Tämmöinen sekava sotku tästä nyt tuli kun ajatukset pomppii päässä. Kylläpä sen Hartwallin käyn kumminkin kurkkaamassa voihan se olla että jollain tavalla yllättää vielä.

uruk-hai: Kuuntele Floorin äänenkäyttöä muissa hänen projekteissaan. Siihen minä olen ainakin mielipiteeni hänen taitoihinsa perustanut. Häneltä onnistuu lähes kaikki tavat laulaa ja käyttää ääntään ja ihan oikeasti on taitavampi käyttämään ääntään kuin Anette tai Tarja yhteensä. Ja minähän tykkään Anettesta näistä naisista varmaan eniten eli tää ei oo mikään Floor-fanitytön arvio.

En ole kuunnellut näitä NW-vetoja (koska youtube-laatu ja haluan kuulla kaikki nyanssit sun muut sit Hartwallilla), mutta mitä olen ihmisten mielipiteitä lukenut, ei selvästikään ole antanut (vielä) kaikkea itsestään.

on minusta herkkyyttä ja voimaa samaan aikaan aika kivasti ja
ei ole mitään ponnetonta.
vähän rankempaa menoa, jota ei tosin varmaan NW:n riveissä tulla kuulemaan.

Sitten se onkin ihan mielipideasia, mitä hänen tulkinnastaan pitää. Anetten rinnalle nyt ei vaan voi siinä asiassa tulla, mutta kyllä tähän mennessä olen tykännyt Floorin tulkintatavasta. Ja tämä edelleen kuuntelematta noita NW-vetoja.

Edited by Evenfall

Täällä muutamat ovat ammattitaitoisesti arvioimassa Floorin ääntä, mutta eipä ole huomioitu ettei leidi ole ensimmäisillä NW-keikoillaan ollut myöskään täysin terveenä:

http://floorjansen.com/blog/my-first-days-...-with-nightwish

The day of the first show we also did a long soundcheck to rehearse the songs. That was the only possibility… You cannot imagine how nervous I was before that first show started!!! Next to nerves my voice was battered by a cold due to all the travels, lack of sleep and airco’s.

....

My cold got worse and the doctor had to give me some power supplies to help me. Thank goodness for that, they helped instantly and the second show was an amazing blast. The Crystal Hall in Portland is a beautiful venue and the atmosphere extraordinary! Again the audience welcomed me warmly! I am so grateful!!!

Kunhan Floor toipuu täysin kuntoon ja pääsee biiseihin paremmin sisään, voitaneen leidin vokalointia paremmin kritisoida. Nykyiselläänkin hoitaa minusta tonttinsa varsin hienosti - pikkuflunssaisenakin. Istuu NW-ryhmään kokonaisuus huomioiden erinomaisesti.

Yllätyksenä tuli Anetten poistuminen/korvaaminen joukosta näinkin kylmällä tavalla. Ikäänkuin Anettea ei koskaan olisi ollutkaan, niin helponoloisesti yhden keulakuvasolistin korvaaminen kävi. Niin tai näin, eteenpäin näkyy NW-juna menevän.

Edited by JeppeJKL