• Announcements

• WhiteRaven

Speaker's Corner   02/22/2018

A few of the settings have been modified that might affect the Speaker's Corner (meaning whether or not you can post in it). I think everyone who was able to post before should still be able to post, but if you suddenly can't, please tell me in the Contact the Mods thread (http://www.nightwishonline.com/index.php?/forums/topic/93-contacting-the-mods/) or message me.    If you're unaware of what the Speaker's Corner is, read about it here: http://www.nightwishonline.com/index.php?/forums/topic/912-forum-category-speakers-corner/    
Sign in to follow this  
Followers 0
Haukka

Endless Forms Most Beautiful

731 posts in this topic

"Heavy tuntuukin välillä olevan yhtyeelle tietynlainen riippakivi. Viitekehys, johon se on lahtökohtiensa vuoksi pakotettu, mutta jota ilman se voisi olla vapaammin sitä, mitä se voisi parhaiten osata. Sillä Nightwish ei ikävä kyllä taida olla se 2010-luvun raskain, nopein, brutaalein tai radikaalien heavy-yhtye. Korvaamalla heavyriffit syntikoilla se voisi kasvattaa yleisönsä eksponentiaalisesti – tai menettää sen."

Onpa harvinaisen turhanpäiväinen kommentti, oikea hiphop-miehen päiväuni :rofl: .

..ohhoh.. pitääkö tämmöisiäkin höpistä ääneen? Jos jokin bändi tekeekin tuotantonsa jollain tapaa laskelmoiden, vain yleisömääriä ja kategorioita ajatellen (N on omaa lajiaan minun mielestäni, en edes vaivaudu ajattelemaan mihin karsinaan sen laittaisin), en mitenkään osaa kuvitella N:n jäseniä nuotion ääreen pohtimaan kuinka saisi enemmän yleisöä. "Jäpät, Floor, mulla on idis, pläp pläp pläp ...ja saahaan isompi yleisö."

Kommenttini voisi olla nasevampikin, mutta on liikaa tyynyjä ja nenäliinoja pehmittämässä päätä. (hatsiiih. Ja silleen.)

S

0

"Heavy tuntuukin välillä olevan yhtyeelle tietynlainen riippakivi. Viitekehys, johon se on lahtökohtiensa vuoksi pakotettu, mutta jota ilman se voisi olla vapaammin sitä, mitä se voisi parhaiten osata. Sillä Nightwish ei ikävä kyllä taida olla se 2010-luvun raskain, nopein, brutaalein tai radikaalien heavy-yhtye. Korvaamalla heavyriffit syntikoilla se voisi kasvattaa yleisönsä eksponentiaalisesti – tai menettää sen."

Onpa harvinaisen turhanpäiväinen kommentti, oikea hiphop-miehen päiväuni :rofl: .

Mun mielestä taas tää hiphop-mies on harvinaisen oikeassa! Aivan naulan kantaan. En itse kuuntele heavyä ollenkaan lukuunottamatta Nightwishia (vuodesta 2004), joka ei mun mielestä ole vuosikausiin ollut millään muotoa heavy-bändi. Ei sitten mitenkään. Nightwish tekee vaan musiikkia, joka tuntuu olevan rajoittamatonta. Genre, jota bändi edustaa, on ennemminkin Tuomas-musiikkia, jos nyt niin voisi sanoa, ja sellaisena sen kuuluu pysyäkin. Verratkaa nyt vaikka kaikkiin muihin _heavy_bändeihin, joissa musiikin tarkoitus on enemmän tai vähemmän nimenomaan itse heavy. Mulla ei tosin ole mitään heavy-vaikutteita vastaan ja tyyli kyllä ehdottomasti sopii suurimpaan osaan kappaleista. Välillä kuitenkin tuntuu, että heavy on siellä vain siksi, että bändin ydinjäsenet ovat heavy-muusikkoja. Tällä hetkellä tosiaan jotkut EDM vaikutteet Nightwishin musiikissa (yhdistettynä orkestereihin ja ehkä raskaampiin elementteihin), voisivat olla oikein tervetulleita!

Tuomaksen säveltäjänlahjat... Kun ne saataisiin vain koko maailman tietoisuuteen vielä paremmin, olisi meillä ihan oikeasti oikeasti maailmankuulu yhtye, kun jo nyt saavutetaan kuulijoita yli genren. Mun mielestä tää metalligenre vain rajoittaa bändin kasvua, koska kaikki on sillä saralla jo saavutettu (?). Kaikesta huolimatta haluan vain, että Tuomas tekee jatkossakin juuri sellaista musiikkia kuin itse haluaa välittämättä siitä mitä muut sanovat. Se on kuitenkin se Nightwishin tärkein ominaisuus.

Endless Formsin suhteen odotukset ovat kyllä nämä arvostelut luettuani erittäin korkealla! Nyt vasta tajusin kuinka lähellä uusi levy onkaan enkä enää malta odottaa!

0

Kaikenlaisia vekkuleita sinne ennakkokuunteluihin pääseekin :good: Mielipide jokaiselle sallittakoon, mutta pikkuisen tuossa Rumban toisella tyypillä on selvää provoa ilmassa. Jos joku tarttuu syöttiin.

Kaaoszinen tyyppi oli harvinaisen pihalla ja meni antamaan vielä arvosanan... Paitsi tuntuu olevan siellä arvostelijoilla enemmän sääntö kuin poikkeus (siis olla pihalla). Mutta tämä nyt ei taas kuulu tähän aiheeseen.

Kuitenkin monenkirjavat kommentit tietänevät hyvää!

0

@ uruk-hai

Tuomashan saa kirjoittaa ihan sellaista musiikkia, mitä haluaa ja ottaa vaikutteita ihan mistä haluaa. Olen ihan samaa mieltä, se on yksi NW:n tavaramerkeistä. Ehkä luin tuota Rumban juttua kuin piru raamattua, mutta viitaus siihen, että koska NW ei ole "2010-luvun raskain, nopein, brutaalein tai radikaalien heavy-yhtye", niin parempi jättää kitarariffit vähemmälle tai poistaa kokonaan. Jo tällainen ajattelu itsessään kaventaa taiteellista ilmaisua. Samaa ajatuskulkua kåyttäen rummutkin voidaan tehdä koneella ja Markokin on turhake. Kyllä Tuomas ja Floor hoitaa homman kotiin kaksinkin seuraavalla albumilla, näin kärjistäen.

0

Tuli luettua noita Imperiumin kommentteja mutta (onneksi?) niistä ei jäänyt käteen oikeastaan mitään. Mape Ollilaa itseään lainatakseni "Musiikista kirjoittaminen on yhtä saatanan vaikeaa kuin arkkitehtuurista laulaminen". 

Ja tilaan tosiaan tuon singlen sitten levyn kanssa samassa paketissa. Jos nimittäin tiedän yhtään itseäni, singlen ostaminen ennakkoon aiheuttaisi tolkuttoman repeat-kuuntelun ennen levyn tuloa ja sitten se kappale itse siellä levyllä tulisi joka kerta skipattua.

Eipä tarvitse onneksi odotella enää pitkää aikaa.

0

http://musicenthusiastmag.com/anticipated-album-2015-readers-poll/

Vuoden 2015 odotetuin albumi, äänestys päättyy 1.2

Käykäähän klikkailemassa ääniä bändille :)!!

kerran tunnissa taitaa pystyä äänen antamaan.

HEP..NW nummer uno tällä hetkellä, mutta pikku klikkivyöry pitääkin sen siellä, joten viimehetken klickkiritys ois paikallaan :D

JESJES!!!!!  Nightwish oli kuin oli kuin olikin 1 !! 

http://musicenthusiastmag.com/anticipated-album-2015-readers-poll/#

0

Mun mielestä taas tää hiphop-mies on harvinaisen oikeassa! Aivan naulan kantaan. En itse kuuntele heavyä ollenkaan lukuunottamatta Nightwishia (vuodesta 2004), joka ei mun mielestä ole vuosikausiin ollut millään muotoa heavy-bändi. Ei sitten mitenkään. Nightwish tekee vaan musiikkia, joka tuntuu olevan rajoittamatonta. Genre, jota bändi edustaa, on ennemminkin Tuomas-musiikkia, jos nyt niin voisi sanoa, ja sellaisena sen kuuluu pysyäkin. Verratkaa nyt vaikka kaikkiin muihin _heavy_bändeihin, joissa musiikin tarkoitus on enemmän tai vähemmän nimenomaan itse heavy. Mulla ei tosin ole mitään heavy-vaikutteita vastaan ja tyyli kyllä ehdottomasti sopii suurimpaan osaan kappaleista. Välillä kuitenkin tuntuu, että heavy on siellä vain siksi, että bändin ydinjäsenet ovat heavy-muusikkoja. Tällä hetkellä tosiaan jotkut EDM vaikutteet Nightwishin musiikissa (yhdistettynä orkestereihin ja ehkä raskaampiin elementteihin), voisivat olla oikein tervetulleita!

Tuomaksen säveltäjänlahjat... Kun ne saataisiin vain koko maailman tietoisuuteen vielä paremmin, olisi meillä ihan oikeasti oikeasti maailmankuulu yhtye, kun jo nyt saavutetaan kuulijoita yli genren. Mun mielestä tää metalligenre vain rajoittaa bändin kasvua, koska kaikki on sillä saralla jo saavutettu (?). Kaikesta huolimatta haluan vain, että Tuomas tekee jatkossakin juuri sellaista musiikkia kuin itse haluaa välittämättä siitä mitä muut sanovat. Se on kuitenkin se Nightwishin tärkein ominaisuus.

Endless Formsin suhteen odotukset ovat kyllä nämä arvostelut luettuani erittäin korkealla! Nyt vasta tajusin kuinka lähellä uusi levy onkaan enkä enää malta odottaa!

Tässä oli oikeastaan aika lailla yksi yhteen se, miten itsekin Nightwishiin suhtaudun. Mitään muuta "heavy"-musiikiksi luonnehdittua tai luokiteltua musiikkia en tule kuunnelleeksi, enkä välitä omalta kohdaltani siitä, mikä leima Nightwishin musiikille annetaan. Se mahtipontisuus ja orkesterisovitusten rikkaus, kuten myös joskus romantiikan ajan klassiset säveltäjät mieleen tuovat melodiakulut ovat minulle (uudemman) Nightwishin tunnusmerkkejä. Teostensa monipuolisuuden ja yltäkylläisyyden vuoksi Tuomas vaikuttaa säveltäjältä, jolla on aivan helvetin kivaa tehdessään musiikkia. Heitellään sekaan vaikka mitä eikä oikein maltettaisi lopettaa biisien rakentelua ensinkään...

Ja siitä olen Samu Schildtin kanssa samaa mieltä, että Tuomakselle pitäisi antaa joku kunnon elokuva sävellettäväkseen. Lahjoja soundtrackeihin selvästi on ja jos score-säveltämisen rajoitukset ja kahleet ja pakolliset kompromissit eivät liikaa hierrä luomistyötä, voisi syntyä vaikka mitä jänskää.

0

»Endless Forms Most Beautiful /  Track List« as follows:

08. Edema Ruh

Ei näy täällä vielä mainitun että Edema Ruh on Patrick Rothfuss-nimisen kirjailijan luoma nimi. The Kingkiller Chronicle-fantasiakirjasarjassa Edema Ruh on nimi maata kiertäville muusikoille/näyttelijöille/taiteilijoille, joiden maine ei välttämättä ole aina paras mahdollinen muitten ihmisten keskuudessa. Eräänlaisista mustalaisten teatteriseurueista on siis kyse. Sarjan päähenkilö on Edema Ruh:iin kuuluva henkilö, jolle musiikki on tärkeä osa hänen elämäänsä ja hän on mestarillinen luutunsoittaja. Sarjan päähenkilö saattaa paikoin puhutella Tuomasta. Kvothe esimerkiksi viettää kuukausia metsässä, vain loppumattomasti soittaen luuttuaan ja luoden musiikkia sen jälkeen kun hänen vanhempansa murhataan.

On ihan mielenkiintoista nähdä Nightwishin levyn palaavan ainakin jossain määrin takaisin fantasian maailmaan, muistaakseni Wishmaster oli viimeinen levy jossa oli vahvasti nähtävissä viittauksia fantasiakirjallisuuteen. Myöskin tämän kirjasarjan maininta on aika yllättävä veto, sarjasta on ilmestynyt vasta kaksi osaa, jotka julkaistiin vuosina 2007 ja 2011 eli kyseessä ei tosiaan ole mikään vanha ja yleisesti tunnettu klassikko, vaikkakin monia palkintoja ensimmäinen kirja on ehtinyt kahmia.

0

Tuli vaan mieleen, että onko oikein mietittyä vai silkkaa sattumaa, että Elan ensimmäisenä sinkkuna on levyn kolmas biisi niin kuin Amaranth DPP:llä, Nemo Oncella ja The Carpenter AFF:llä. Kaikki ekoja sinkkuja (joo tiedetään, että Eva oli internet-versiona ennen Amaranthia mut kuitenkin) :)

0

Väittäisin että kyllä tuo on vain sattumaa. Onhan esim. Lullacryn Crucify My Heart-levylläkin iso osa kappaleista melkein sekunnilleen samanpituisia enkä usko että sitäkään oli mitenkään suunniteltu etukäteen :)

0

Tuo sinkkubiisin kolmanneksi laittaminen ei taida olla muuten mitenkään kovin harvinaista, itekin olen miettinyt samaa, koska se on tullut useamman levyn kohdalla vastaan. Voisi kuvitella, että yhtenä ajatuksena on pistää kuulijoille jo tuttu biisi hieman kohti levyn keskiosaa, niin saadaan helpommin koijattua kuulijat kuuntelemaan levyn alkupuoltakin? Vähemmän musiikkia kuunteleville ei varmasti ole harvinaista olla kiinnostunut vaan niistä hittiraidoista.

Mun mielestä oli hyvä juttu, että Rumba oli pistänyt rokkitoimittajan lisäksi toisen kaverin ihan muusta musagenrestä! Suomessa ei metallitoimittajia loppujen lopuksi kovin montaa ole ja vähän turhan usein paistaa "kaikki on paskaa paitsi hevi" -mentaliteetti läpi, mikä tekee arvosteluista aika yksipuoleisia. 

Jokatapauksessa, raporttejen perusteella vaikuttaa kyllä lupaavalta. 

0

Itse en kyllä näe mitään yhteyttä siihen miten "tuttu" biisi levylle sijoitetaan. Kokonaisuuden toimivuus sen määrää, eli usein kahta samantempoista tai kahta samasta sävelestä menevää biisiä ei laiteta peräkkäin.

Jokainen toimittaja muodostaa levystä x oman mielipiteensä omaan makuunsa vedoten ja mielipiteellä ei ole painoarvoa yhtään sen enempää kuin meidänkään mielipiteillä. Arvioiden lukeminen "että saisi käsityksen levystä" on puhdasta ajanhukkaa sillä oman kokemukseni mukaan valitettavan moni arvio sortuu nykyään arvioimaan bändiä, ei levyä. Ja tämän olen sanonutkin mutta toisto tekee hyvää: Monta kertaa olen nähnyt miten joku todella rakastamani levy saa ihan murska-pisteet "pelkkää paskaa" kommentin säestämänä ja vastaavasti moni "tämän tulisi löytyä joka hevarin hyllystä"-levy on ollut korvissani silkkaa paskaa. Hassua eikö vain?

Ja raportit tulevasta levystä eivät minusta kertoneet itse biiseistä oikeasti yhtään mitään. "Tuleva levy on raskaampi kuin edellinen" voi oikeasti tarkoittaa muutakin kuin hitaampia ja painavampia soundeja ja biisejä. Vielä huvittavampaa olisi ollut "Paras NW-levy ikinä" tyylinen hehkutus mutta sitä ei onneksi ole näkynyt.

0

Mun mielestä oli hyvä juttu, että Rumba oli pistänyt rokkitoimittajan lisäksi toisen kaverin ihan muusta musagenrestä!

Samaa mieltä tästä. Eihän sitä Teemu Fiilinin osuutta ollut miksikään vakavasti otettavaksi arvioksi tarkoitettukaan, vaan haasteeksi joka oli heitetty asian suhteen yllättävänkin pihalla olevalle päätoimittajalle. Ihan hauskaa ja piristävää luettavaa, joka muodosti sen toisen "virallisemman" näkemyksen kanssa melkoisen kontrastin ja jäi siten ihan eri tavalla mieleen kuin jotkut muut tiukempaan uskottavuuteen tähdänneet sepustukset. Hyvä oppitunti myös siitä millä vakavuudella näihin yhden kuuntelun arvioihin yleensäkään kannattaa suhtautua...

Tietysti jotkut lauseet kuten "Nightwish ei ikävä kyllä taida olla se 2010-luvun raskain, nopein, brutaalein tai radikaalein heavy-yhtye" (ihanko tosi?!) aiheuttivat hilpeyttä, mutta ehkä mielenkiintoisin pointti tuossa kirjoituksessa oli se, että täysin metalliin vihkiytymätön näki uudella levyllä enemmän "pop-vaikutteita, euroviisukertosäkeitä ja ABBA-sävyjä" kuin ennen, joiden myötä yhtyeellä pitäisi myös suuren yleisön silmissä olla mahdollisuus kasvaa suuremmaksi kuin koskaan. Kuitenkin muut Nightwishin asioista paremmin perillä olevat ovat kuvanneet levyä myös raskaammaksi kun mitä oli etukäteen osattu kuvitella. Mielenkiintoinen levy siis tulossa. :)

0

Itse en kyllä näe mitään yhteyttä siihen miten "tuttu" biisi levylle sijoitetaan. Kokonaisuuden toimivuus sen määrää, eli usein kahta samantempoista tai kahta samasta sävelestä menevää biisiä ei laiteta peräkkäin.

Rupesi nyt ihan oikeasti mietityttämään tämä asia, niin koitin löytää artikkeleita ja tutkimuksia asiasta. Ikävä kyllä aika vähänlaisesti löytyi, mutta pari juttua löytyi kuitenkin:

"Still, Glass agrees that it pays to place a hit or potential single early on an album (...) 'In general, we advise our bands not to bury their singles and most commercial tracks toward the end of an album,' " (Glassnotes records -levylafkan perustaja)

"I have noticed that a fair number of albums have their hit song in the third position. Just an observation." (The Stereo Bus -nettisivu, asiaa musiikin tuottamisesta ym.)

Ei tälle varmasti ole olemassa siis mitään yleistä sääntöä, mutta kyllä tuo kovin yleistä tuntuu olevan. Selailin tässä omaa musakirjastoa nopsaan läpi, ja esimerkiksi PMMP:lläkin albumin kolmansia biisejä ovat Lautturi, Rusketusraidat ja Heliumpallo. Metallimusassa tää pätee varmaan vähemmän kun niitä radiosinglejä syntyy valtavirtaradioihin noin ylipäätään hankalammin, paitsi juurikin Nightwishin kokoisilla ja tapaisilla bändeillä. Albumin alkupäähän (2-4) tuntuu joka tapauksessa singlet musasta huolimatta osuvan. 

Offia pahoittelen, mutta tästä on ihan mielenkiintoista jauhaa!

0

Katselinpas tuossa huvikseni omaa Sonata Arctican sinkkujen pinoani. Yksikään sinkun nimibiisi ei ole ollut levyllä kolmantena.

0

Vielä huvittavampaa olisi ollut "Paras NW-levy ikinä" tyylinen hehkutus mutta sitä ei onneksi ole näkynyt.

Puhumattakaan että "tämä levy kuulostaa siltä-ja-siltä vanhemmalta levyltä". Ei se kuitenkaan koskaan kuulosta.

0

Katselinpas tuossa huvikseni omaa Sonata Arctican sinkkujen pinoani. Yksikään sinkun nimibiisi ei ole ollut levyllä kolmantena.

No ei tässä nyt hitto soikoon mistään kilpailusta tai vittuilusta ollut kyse, itsestäni tuo on ainakin mielenkiintoinen huomio ja sen verran paljon löytyy esimerkkejä, että ei sitä minusta nyt pelkkänä sattumanakaan voi sivuttaa. Ja kuten totesin, voisi kuvitella että metallimusassa tuolla ei ole samanmoista merkitystä radiosoiton vähäisyyden takia.  

0

Mä voin kuvitella, kun promokiertueella on kutsuvieraiden lisäksi ollut joku kiimainen teini-fanipoika/-tyttö verhon takana iLuuri kädessä äänittelemässä. Idiootti. Noh, saapahan virtuaalinen persoonansa omat 15 minuuttiaan.

Onneksi tämän viikon vielä kestää, sitten saapi kuunneella niin paljon kuin sielu sietää.

0

Itse en ole mitään vuotaneita kuunnellut, mutta netissä kiertävät kommentit erityisesti Élanista ovat hyvinkin negatiivisia. Toivottavasti tämä ei ollut singleksi virhevalinta bändiltä.

Lisäksi bändin PR:stä vastaava henkilö pitäisi erottaa. Jo tuo ensimmäinen Facebookin "häpäisyviesti" vuotajasta oli hyvin noloa, mutta toinen karjuminen caps lockilla täysin käsittämätöntä ja epäammattimaista. Ihmettelin jo tuota keväistä "Tervetuloa pyykkitupaan" -vuodatusta. Näin ei kuulu yksinkertaisesti toimia.

Muokkasin "paljastukset" pois -- Cursarion

0

Olisi pitänyt kyllä jättää tuohon Flooriin kuvaan tämä kommentointi, vaikka kuinka bändiä korpeaakin. Se oli mielestäni sopivan asiallinen. Koska ei kuitenkaan ole mitenkään epätavallista, että musaa vuotaa nettiin ennen julkaisua. Mielestäni on yllättävän hyvä, että vuoto tapahtui "vain" viikko ennen julkaisua. Ja kyseessä kuitenkin "vain" heikkolaatuinen, radioeditti singlestä. Muut versiot, saatika Sagan ei ole vuotanut.

Nyt tulee klisee, mutta kyllä Nightwishin olisi pitänyt olla se kypsempi osapuoli tässä. En todellakaan puolusta vuota/jaa -jia , mutta reagointi tähän (ilmeisesti siis PR-henkilön puolelta) oli kyllä kuten Majestico sanoi, aika noloa.

0

Nyt tulee klisee, mutta kyllä Nightwishin olisi pitänyt olla se kypsempi osapuoli tässä. En todellakaan puolusta vuota/jaa -jia , mutta reagointi tähän (ilmeisesti siis PR-henkilön puolelta) oli kyllä kuten Majestico sanoi, aika noloa.

Samaa mieltä, vähän ylireagoinniksi meni. Olisihan tämän tilanteen nyt voinut vähän pienemmälläkin kohulla ja draamalla hoitaa..  :diablo:

0

Kyllä se Sagan:kin oli hetken aikaa kuunneltavissa.

Aha, tätä en tiennytkään. No, sitten jo hieman ymmärrettävämpää bändin suuri suuttumus. Silti kyllä vähän ylireagoinnin puolelle menee.

0