• Announcements

• WhiteRaven

Nightwish Online - Features   03/12/2017

Check out a summary of the new features and changes on NightwishOnline here: http://www.nightwishonline.com/index.php?/forums/topic/4478-nightwishonline-new-features/  
Sign in to follow this  
Followers 0
Dillinger

Spotify

8 posts in this topic

Ajattelin tässä ns. sohaista muurahaispesää ja avata keskustelun tästä palvelusta. Olen lukenut erittäin paljon sen suuntaista kommenttia että Spotify "tappaa levymarkkinat". Itse olen käyttänyt maksullista Spotifyta jokusen kuukauden ja sen käytön takia olen ostanut ison pinon levyjä, sekä jättänyt ison pinon levyjä hankkimatta, koska muutamasta lupaavasta kappaleesta huolimatta bändi x ei ole koko tuotannon kuuntelun jälkeen todellakaan sytyttänyt. Herätänkin siis keskustelun siitä pitääkö musiikinkuuntelijan todella nykyään ostaa kaikki levyt "sokkona" vain todetakseen että tulipa tehtyä paska ostos. Kyllä, ymmärrän artistien rutinan siitä että "nettistriimaus" ei tarjoa kunnon korvausta. Mutta toisaalta, sitä en ymmärrä että pitäisi ostaa bändiltä X (jonka vasta on löytänyt) ne kaikki 12 julkaistua levyä vain huomatakseen että 90 % tuotannosta on pelkkää kuraa. Puhumattakaan siitä että ensin ostetaan levyn normaaliversio, ja sitten kun levyn "anniversary edition" kolmen bonuksen kanssa tulee, ostetaan sekin.

Nimim. Dille joka ihan hiljattain jätti Spotifyn takia 5 levyä ostamatta ja tilasi sen ansiosta kaupasta 10 levyä.

0

Spotify on todellakin erinomainen väline kartoittaa uusia ja tuntemattomampiakin bändejä. Itsekään en levyä jätä ostamatta Spotifyn takia, jos levy/artisti/single/whatever on hyvä.

Spotify on itselleni myös treeniapuväline - iTunes on paljon kömpelömpi treenimusakirjastona. Nyt joku tietysti esittää, miksi ei esim. iCloud? Öööhhh.. ei. Spotify soittolistoineen voittaa mennen tullen.

0

Onhan Spotify artistin kannalta parempi vaihtoehto kuin torrent-latailu, olkoonkin, että korvaus on lähinnä naurettava. Aloin käyttää ilmaisversiota siinä vaiheessa, kun raha ei riittänyt uusien levyjen ostoon. Minusta ainakin ihan hyvä tapa päättää ostaako levyn vai ei tai tutustua uuteen bändiin ennen levyn ostamista.

Sen verran olen vielä vanhanaikainen, että kuuntelen musiikkini mieluiten levyltä jos suinkin mahdollista.

0

Ostan siis edelleen itsekin levyjä, varsinkin tuttujen ja hyviksi havaittujen bändien levyjä. Ja jos Spotifyssa tulee vastaan bändi joka on tehnyt vaikkapa kolme levyä ja niistä yksi vaikuttaa aivan mahtavalta, ostan sen ja ne kaksi muutakin. Mutta tosiaan kuten jo aiemmin sanoin, siihen en todellakaan enää lähde että yhden hienon levyn perusteella ostan joltain bändiltä koko saakelin 17 levyn tuotannon. Ja tosiaan, olen joutunut ostamaan kokonaisia cd-torneja koska niin paljon on näitä loistavia bändejä tullut ihan Spotifysta vastaan että on ollut pakko tukea bändiä ja ostaa levyt. Spotifyn korvaukset artistille saisivat ehkä olla hieman korkeammat, sen myönnän kyllä. Ei se paljoa naurata jos miljoonasta kuuntelusta tulee kolme euroa käteen.

0

Albumimyynti on kuitenkin sakannut jyrkästi viime vuosina. Parhaimmillaan Spotify (samoin kuin radiosoitto) toimii juuri bändin promoamiseen ja albumimyyntiin sitä kautta, eli ei ne mitään merkittäviä tuloja suoraan tuo. Ongelma vaan on se, että albumitkaan eivät myy. Jos kuunnellaan vaan joitain yksittäisiä biisejä, eikä albumeja osteta riittävästi, niin varmaan levy-yhtiöt miettivät, mitä kannattaa kustantaa ja millä ehdoilla. Luultavasti uusien bändien albumeja kustannetaan osittain vanhojen ja vakiintuneiden tuloilla. Jos vanhatkaan eivät myy, millaisen riskin ottaa uusien suhteen? Ja, jos ei albumia kustanneta, millä täyttää settiä keikoilla jne.? Joten kyllä sen rutinan ymmärtää, mutta toisaalta ei sitä auta jäädä itkemään, vaan täytyy vain sopeutua. Tämä siis vain yleisellä tasolla. En tietenkään halua ketään yksittäisiä ihmisiä täällä osoitella.

0

En malta olla sanomatta vielä sitä että ainakin itse koen että on moraalisesti kuitenkin oikein käyttää Spotifya, artistit kuitenkin itse ovat antaneet luvan musiikkinsa sinne laittamiseen. Ja ihan vain kuriositeettina jankutan vielä siitä miten Spotify säästää rahaa. Ajattelin kauan että ostan Viikatteen 3 cd kokoelman sen yhden bonuslevyn takia. Kas, sitten tuo bonuslevy ilmestyi Spotifyn listalle. Kuunneltuani sen totesin että "no ***** ei ole ihme että nämä eivät ole päivanvaloa nähneet". Ja säästin 25 euroa.

Tässä just kuuntelen ostetulta aidolta cd:ltä Crimson Shadowsia. En ollut bändistä kuullut pihaustakaan aiemmin ja kertakuuntelu Spotifysta johti siihen että tilaus lähti Äxään.

0

Olen sen verran pihi omista vähistä rahoistani, etten ole edes kokeillut Spotifyta. Joo, tiedän, että sitä voi käyttää ilmaiseksikin, mutta koska en juurikaan välitä kuunnella mainoksia musiikinkuuntelun ohessa, olen tyytynyt omaan iTunes-kirjastoni sisältöön. Suppeahan se on, mutta se palvelee minua erinomaisen hyvin.

0

Minusta taas 10 euroa kuukaudessa on erittäin edullinen hinta siitä että saa käytännössä rajattomasti musiikkia kotikuunteluun. Ja tuo äskettäin postaamani kirjoitus "mahtava bändi" ketjuun oli myös Spotifyn ansiota. Levy soi tälläkin hetkellä tässä ja en olisi tosiaankaan ilman Spotifyn apua tästä bändistä kuullut koskaan mitään.

0